Uutiset

F-sarjan kestomenestyjä löysää jatkossa tahtia

Tero Salminen sai ensimmäisen autonsa 8-vuotiaana. Vaikka auto oli vain kasipuolikas Fiat, vauhtikärpänen iski voimalla.

– Näin jälkeenpäin on monasti ihmetyttänyt, ettei mitään pahempaa sattunut. Kotiladon nurkalta lähti peltotie ja sitä tahkottiin kaasu pohjassa vailla itsesuojeluvaistoa, naureskelee nyt 35-vuotias loppilainen.

Salmisen tilillä ovat 16 kilpailuvuoden jälkeen F-ryhmän A- ja  B-juniorimestaruudet vuoden 2014 Nesterallin yhteydessä ajetun Vetomies-kisan voitto ja kirsikkana kakussa vuosien 2015 ja 2016 yleismestaruudet.

Kisavuosien sykähdyttävimmäksi Salminen nostaa vuoden 2015 mestaruuden.

– Sitä yritettiin kahdeksan pitkää vuotta. Vuonna 2013 jäätiin nipin napin kakkoseksi kun töpeksittiin, hän myöntää.

Tänä vuonna Salminen paukutteli F-sarjaksi muuttuneen kuuden kilpailun putken vakuuttavasti.  Kolme voittoa ja kaksi kakkospaikkaa takasivat mestaruuden jo ennen viimeistä osakilpailua, jonka mestari jätti ajamatta.

– Moottoriurheilu on joskus pienestä kiinni. Sukunimikaima Petteri oli oikeastaan ainoa kovempaa vastusta antanut kuljettaja. Hänellä oli vain hieman tekniikkamurheita matkalla, Salminen jakaa tunnustusta kuudentoista pisteen päähän sarjan hopealle jääneelle turenkilaiselle Petteri Salmiselle.

Rallipiireissä on vuosien saatossa herättänyt ihmetystä se, ettei F-luokassa ole jaettu SM-titteliä.

– Joku siellä AKK;ssa on hiertänyt, vaikka sarja on ollut suosittu. Nyt taitavat kulta-ajat olla jo hieman ohi, pohtii Salminen

 Vaikka Tero Salmiselle ei ole uran aikana sattunut kuin kaksi kunnon kaatoa– vuosina 2008 ja 2010 auton pellit menivät kokonaan vaihtoon – kasvaneet nopeudethieman huolestuttavat häntä.

– Itse pyrin ajamaan paljon. Naapurissa sijaitsee Saukkolan EK ja siellä on hyvä testata. Lisäksi ajan kisojen 0-autona ja kuskaan vip-vieraita.

– Kun rallit viedään säästösyistä isoille teille, vauhdit kasvavat. Syksyn viimeisissäkin kisoissa keskinopeudet nousivat muutamalla pätkällä 120 kilometrin paremmalle puolelle. Jos siinä vauhdissa ajaa ulos, jälki on rumaa.

 Salminen myöntää opetelleensa ajamaan heikkotehoisilla autoilla.

– Oli pakko oppia hakemaan jouheita ajolinjoja kun tehoja ei ollut. Ehkä ajovarmuus on niitä peruja. Mutta on se niinkin, että jos harrastat rallia etkä joskus aja ulos, et kovin usein palkintopallille nouse.

Vuonna 2007 Lopen UA:ta edustava Salminen sai kartturikseen Riihimäen UA:ta nykyisin edustavan Pasi Törmän.

– Siitä saakka on istuttu samassa autossa ja yhteistyö sujuu, Salminen kehuu .

Salmisen kilpailu-uran jatko on tällä haavaa hieman hämärän peitossa. Hänen tallissaan on mestaruus-Volvon lisäksi työn alla Historic-luokan ajopeli.

– Aion tosissani hieman löysätä tahtia. Joitakin Historicin kisoja ja muutama F-sarjan kisa, lisäksi minua on pyydetty WRC-auton huoltoporukkaan. Tammikuussa on Historic-sarjan avausralli Rengossa, siellä nähdään varmuudella, lupaa Salminen.

Asiasanat