Uutiset

Fillarifriikki puhalsi retropyörän henkiin

1930-luvulla valmistettujen Tulos-polkupyörien valmistus on aloitettu uudelleen. Tulos Bicycles -yrityksen toinen omistaja Timo Kallio herätti kollegansa kanssa brändin henkiin ilman, että kumpikaan oli nähnyt ainuttakaan alkuperäistä Tulos-polkupyörää.

Ajatus vanhan pyörämerkin uudelleenlämmityksestä syntyi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen jutusta, jossa kerrottiin entistaikaan lähes kaikilla pitäjille olleen oma pyörämerkki.

Kallio päätti lähteä selvittämään Tulos-pyörän historiaa. Selvisi, ettei kellään ole merkkiin oikeuksia, joten mies hankki liikekumppaninsa kanssa oikeudet itselleen.

Samalla pyörän rungosta päätettiin tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja kolmionmallinen

-Yhtään alkuperäistä Tulos-pyörää en ole nähnyt. Olisi hienoa, jos joltakulta sellainen vielä löytyisi, haaveilee Kallio.

Pelko rahojen häviämisestä

Kalliota kutkutti myös tietää, kuinka helppoa Kiinasta on tuoda tavaraa Suomeen. Ensimmäisen tehtaan kanssa yhteistyötä kesti vuoden verran, jona aikana Kallio ehti lähettää rahaakin Kiinaan.

-Kun mitään pyöriä ei kuulunut, ajattelin, että sinne meni viisi tonnia. Onneksi saimme rahat myöhemmin takaisin, huoahtaa Kallio.

Tulos-polkupyörän keulamerkin mallina on käytetty entisen Tuuloksen kunnan vaakunaa.

Pyörät valmistetaan episodista huolimatta Zhejiangin maakunnassa Kiinassa, josta sittemmin löytyi luotettava tehdas. Italialainen kontakti hoitaa tuontiin ja logistiikkaan liittyvän paperisodan.

Työolot tarkkaan selvillä

Kallio korostaa, että on tärkeää tietää koko tuotantoketju tehtaalta asiakkaalle saakka. Siksi myös ostajalle pystytään kertomaan, mistä hinta koostuu.

-Meidät erottaa muista retropyörien myyjistä se, että ideologia on meille äärimmäisen tärkeä. Tiedämme esimerkiksi tarkalleen sen, millaisissa työoloissa pyörä on tehty.

Vaikka pyörillä oli vielä 80 vuotta sitten kova kysyntä, on nykypäivän Tulos ehkä maailman pienin polkupyöräbrändi. Tänä vuonna pyöriä on tehty 50 kappaletta neljässä eri värissä. Suurin osa niistä on jo myyty.

-On vielä pitkä matka siihen, että pystymme maksamaan itsellemme palkkaa.

Naistenpyöriä ensi keväänä

Toistaiseksi pyöriä on saatavina vain miesten malleina, mutta Kallio lupaa naistenpyörien tulevan valikoimaan ensi keväänä. Samoihin aikoihin aukeaa myös virallinen nettikauppa.

Kallion toiveena on, että Suomessa alettaisiin käyttää pyörää entistä enemmän muutoinkin kuin kilpailumielellä.

-Kööpenhaminan pyöräilykulttuuri oli ihan mahtava! Autoja ei ollut nimeksikään, vaan ihmiset pyöräilivät töihin hameet ja puvut päällä, Kallio ihastelee. (HäSa)

Menot