Uutiset

Finnair kaipaa taitavaa ohjaajaa

Finnairia koskevat uutiset saivat jatkoa maanantaina, kun sinivalkoinen lentoyhtiö ilmoitti tekevänsä kauppaa muun muassa lentomatkustajien ruokailusta vastaavasta catering-yhtiöstään.

Catering-toiminnot ovat siirtymässä maailman suurimmalle alan yrittäjälle LSG Sky Chefsille, jonka emoyhtiö on saksalainen lentojätti Lufthansa. Kaupan toteutuminen vaatii vihreää valoa sekä Lufthansalta että Suomen kilpailuviranomaisilta.

Finnairin catering-yhtiön myynti on asiallisesti sinettiä vaille selvä. Noin 80 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävän yhtiön noin 650 työntekijää siirtyvät uuden omistajan palkkalistoille.

Ratkaisu on suurehko, kun sitä punnitsee työntekijöiden näkökulmasta. Työt toki jatkuvat ainakin toistaiseksi, silti tuttu ja turvallinen Finnair on pian entinen työnantaja. Ei ole ihme, että työntekijät ovat kauppaan tyytymättömiä.

Finnairille päätös on ilmeisesti järkevä ja samalla pieni. Yhtiön liikevaihto on parisen miljardia euroa ja sillä on noin 7 500 työntekijää, joten lentojen ruokahuollon siirtyminen vieraisiin ei ratkaise yhtiön ongelmia.

Kaupalla tavoitellaan muutaman miljoonan euron säästöjä, Finnairin tappiot lasketaan kymmenissä miljoonissa euroissa!

Vähän tuo Finnairin siipien alle ilmaa myös päätös lentoemäntien ja stuerttien vuokraamisesta paikkaaman kesälomia ja ruuhkahuippuja. Työntekijät ihmettelevät linjausta, joka on kuitenkin työehtosopimuksen sallima.

Vanha finnairilainen henki on monen muun – eikä vähiten johtajien bonuspalkkioiden – ratkaisun takia koetuksella ellei peräti pahan kerran murenemassa. Työntekijöiden mitta alkaa olla täynnä, mikä on vaarallista, sillä Finnairia koskevat kovimmat päätökset on vielä tekemättä.

Tästä kertoo yksin se, että sekä lentoemännät että lentokapteenit suhtautuvat kielteisesti säästötalkoiden jatkamiseen. Tukea palkkojen lasku saa tuskin missään henkilöstöryhmässä.

Valtion omistuksen purkaminen sai puoltolauseen Huoltovarmuuskeskukselta. Sen mukaan valtion ei tarvitse omistaa pörssiyhtiöstä enemmistöä, merkittävä osuus riittää turvaamaan maan huollon kriisitilanteessa.

Finnair on edelleen turvallisesti ilmassa, yhtiön on kuitenkin välttämätöntä tehdä pikaisesti selkeistä, tärkeitä ja isoja päätöksiä tulevaisuuden suunnasta.

Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen avaus eurooppalaisesta yhteistyöstä ei herätä pelkkää ihastusta. Tämän voi ymmärtää, sillä sen voi nähdä myös Finnairin alasajona ja jopa pilkkomisena. Mutta mikä on vaihtoehto?

Yhtiön tappiokierre on joka tapauksessa katkaistava! Helpotusta on turha odottaa matkustajamäärien kasvusta ja rahtilentojen suosiosta. Lentobisneksessä kilpailu kiristyy, eikä vähiten halpalentoyhtiöiden vuoksi.

Finnairissa pelissä on johtajuus. Yhtiön henkilökunta on kyettävä pitämään mukana suurten muutosten kyydissä.