Uutiset

"Synkkiä pilviä sinivalkoisten siipien yllä" – tuhat työpaikkaa uhattuna Finnairin yt-neuvotteluissa

Lähes kaikki Finnairin työntekijät Suomessa ovat olleet koronakriisin takia lomautettuina jossain vaiheessa kevättä tai kesää. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä pohtii parhaillaan, miten maakuntalentojen jatkuminen voidaan turvata. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka linjasi aiemmin, että valtio ei suunnittele ostoliikennettä lentomotissa oleville kentille.
Finnair etsii säästöjä selvitäkseen koronakriisistä. Kuva: Jukka Keränen
Finnair etsii säästöjä selvitäkseen koronakriisistä. Kuva: Jukka Keränen

Finnair käynnistää yt-neuvottelut koronakriisin vaikutusten vuoksi. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa 2 800 työntekijää. Neuvotteluja käydään myös ulkomaiden toimintojen osalta. Arvioitu vähennystarve on noin tuhat työpaikkaa.

Finnair suunnittelee lisäksi rakenteellisia muutoksia sekä toteuttaa lisälomautuksia.

Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 6 200 työntekijää, joista lähes jokainen on ollut lomautettuna jossain vaiheessa kevättä tai kesää. Yhtiö arvioi lomautusten jatkuvan lähes kaikilla Suomessa työskentelevillä yhtiön työntekijöillä. Lomautukset voivat olla määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia.

Lentoliikenteen toipuminen kestää vuosia

Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että sen tavoitteena on turvata ydinliiketoiminnansujuvuus niin, että lentävä henkilöstö voi palata vaiheittain töihin heti, kun markkinat alkavat toipua ja lentojen määrä kasvaa. Finnair ei tässä vaiheessa suunnittele lentävän henkilöstön pysyviä vähennyksiä Suomessa.

– Korona on lentoliikenteen historian syvin kriisi. Koronapandemia ja Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet lentojen kysyntään niin, että lennämme vain pienen osan viime vuoden lentolentomäärästä. Pikaista muutosta parempaan ei koronatilanteessa valitettavasti ole näkyvissä. Tulomme ovat supistuneet merkittävästi, ja siksi meidän on yksinkertaisesti pakko sopeuttaa kulumme uutta kokoamme vastaaviksi, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tiedotteessa.

Finnair kertoo tarjoavansa henkilöstölleen sosiaalisen tuen kokonaisuuden, jonka yksityiskohtaista sisältöä se parhaillaan suunnittelee.

Suunnitellut henkilöstövähennykset ovat osa Finnairin säästötavoitetta. Finnair nostaa pysyviä kustannussäästöjä koskevaa tavoitettaan 20 miljoonalla eurolla noin 100 miljoonaan euroon. Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu edelleen arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa.

Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) korostaa Finnairin olevan Suomelle strategisesti keskeinen yhtiö.

– Sinivalkoisten siipien yllä on nyt synkkiä pilviä. Tuemme vastuullista henkilöstöpolitiikkaa ja edellytämme, että yhtiö valmistelee muutosturvaohjelmansa yhteistyössä henkilöstön kanssa, Tuppurainen totesi.

Hallitus päätti keväällä Finnairin pääomittamisesta 700 miljoonalla eurolla. Tuppurainen ei tiistaina ottanut kantaa siihen, aikooko valtio tukea yhtiötä rahallisesti vielä lisää.

Työministeri Tuula Haatainen (sd.) kertoi antaneensa Uudenmaan ely-keskukselle ja TE-toimistolle tehtäväksi alkaa kartoittaa keinoja, joilla voidaan helpottaa Finnairilta työttömiksi jäävien työllistymistä uudelleen.

– Mitä nopeammin lähdetään liikkeelle, sitä paremmin onnistutaan. Finnairin henkilöstö on onneksi hyvin koulutettua, Haatainen kommentoi.

”Ostoliikennettä ei suunnitella”

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä etsii parhaillaan keinoja Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoliikenneyhteyksien turvaamiseksi. Finnairin lennot kyseisille kentille loppuivat koronan yhteydessä tehtyjen lentojen vähennysten seurauksena. Yhteydet ovat olleet heikosti kannattavia jo ennen koronaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on kertonut, että kyse ei välttämättä ole valtion rahallisesta tuesta (LM 19.8.).

– Lähtökohta on markkinaehtoinen liikenne, jossa useampi lentoyhtiö kilpailee nykyistä kilpailukykyisemmällä ja kustannustehokkaammalla kalustolla, Harakka totesi.

Harakan mukaan tarjonnan syntymiseen voidaan tarvita kilpailutuksia, joissa valtio voi olla toimeenpanijana ja jos välttämätöntä, takaajana.

– Ostoliikennettä ei suunnitella, Harakka linjasi.

Työryhmän määräaika päättyy syyskuun lopussa.

 

Juttua on päivitetty klo 13.10.

Juttuun on lisätty tietoja maakuntakenttien lentoyhteyksiä käsittelevästä työryhmästä.

Päivitetty klo 14.20. ministerien kommenteilla.

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic