Uutiset

Finnair sotkee jälleen asioitaan

Taas
Finnair! Pöly ei ehtinyt kunnolla laskeutua toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokaupan ympärillä, kun sinivalkoinen lentoyhtiö nousi jälleen otsikoihin.

Tällä kertaa kuohuttavat yhtiön johdon bonukset. Mitä tämä on, kysyvät viime vuodet taloudellista matalalentoa harrastaneen Finnairin työntekijät.

18 yhtiön avainhenkilöä kuittasi viime vuonna yhteensä noin 2,7 miljoonan euron bonukset. Niistä sovittiin kaikessa hiljaisuudessa vuonna 2009, samana vuonna, kun yhtiön henkilökunta sitoutui tervehdyttämään taloutta leikkaamalla palkkoja yli 21 miljoonaa euroa.

Kuten asiaan kuuluu, ei aiemmin valtionohjauksesta vastannut, nykyinen elinkeinoministeri, Jyri Häkämies (kok.) tiedä bonuksien sopimisesta yhtään mitään. Aivan yhtä tietämätön on valtionyhtiöistä nyt vastaava kehitysministeri Heidi Hautala (vihr.).

Tilanne on kummallekin nolo. Hautala uhkasi upota Vehviläisen asuntokauppaan, hän sai syöksykierteen oikaistuksi. Vehviläinen nauttii luottamustani, vakuutti Hautala lopulta, mutta kauppoja tutkii nyt poliisi.

Tärkeä keskustelu on joka tapauksessa jäänyt Hautalan ja Vehviläisen kesken käymättä. Tietysti Hautalan, joka on muutenkin hyvin kiinnostunut valtionyhtiöiden johdon palkitsemisista, olisi pitänyt tietää Finnairin johdon erityispalkkioista.

Vähintä, mitä Hautala voi nyt tehdä, on pikaisesti selvittää, mitä muuta kaikessa karuudessaan Finnairin ja muidenkin valtionyhtiöiden johdon palkitsemiseksi on sovittu.

Finnairissa tehtyä sopimusta voi toki ymmärtää. Bonuksilla on haluttu sitouttaa johtoa – avainhenkilöitä – Finnairiin, antamaan parhaan mahdollisen panoksensa sen talouden kääntämiseksi nousuun.

Kaikille kriisissä oleville yhtiöille avainhenkilöiden pako on totinen ja torjuntaa edellyttävä uhka. Vaikeiden ratkaisujen keskellä ei saisi olla tyhjiä tuoleja ja henkilöiden haku päällä.

Hyvillekin selityksille on nyt kovin vähän tilaa. Finnairin ratkaisu näyttää rumalta ja tuomittavalta – ainakin sille on aivan turha hakea minkäänlaista sympatiaa palkoistaan tinkineeltä henkilökunnalta.

Sitouttaminen on vieläpä vain mitalin toinen puoli. Finnair on ollut ja on edelleen selkeää tappiota lentävä yhtiö, jonka johtoa siis palkittiin huonosta tuloksesta – kauniimmin ilmaistuna talouden alamäestä huolimatta.

Onko niin, että myös valtion omistamassa Finnairissa johtoa kiitetään bonuksilla huonoina aikoina ja hyvinä vielä erikseen oikein muhkeilla erikoispalkkioilla?

Sinivalkoista yhtiötä odottavat rankat ratkaisut, jotka kaipaavat laaja yhteistyötä ja -ymmärrystä. Tulevaisuuden rakentaminen perustuu luottamukseen, joka on saanut viime aikoina turhan monta pahaa kolhua.

Menneiden kaivelu ei johda mihinkään, korostaa osuvasti Ilmailualan puheenjohtaja Juhani Haapasalo. Finnairin henkilökunnalta odotetaan poikkeuksellisista ryhtiä ryhdittömistä bonuspalkkioista huolimatta.