Uutiset

Finnairilla lähtö tökkii

Helsinki-Vantaan lentokentällä lähtöselvitys ei toimi. Kesän kestävää ruuhkaa on selitetty monella tavalla. Matkustaja määrät ovat yllättäneet, tilat ovat pienet, eivätkä asiakkaat käytä lähtöselvitysautomaatteja niin paljon kuin pitäisi.

Yksinkertainen syy on se, että palvelutiskejä kyllä on, mutta työntekijöitä ei.

Matkustin Finnairilla Italiaan toukokuussa (jolloin ruuhkia ei kuulemma vielä ole ollut). Lähtöterminaalissa oli käytössä vain muutama palvelutiski, vaikka tiskejä olisi ollut monta kymmentä.

Jonot olivat hurjat. Lähtöselvityksen jono päättyi toiseen terminaaliin. Hymy oli kaukana, koska jonon päähän mennessä tiesi, että puolentoista tunnin päästä lähtevälle lennolle ei ehdi, sillä kymmenessä minuutissa jono ei liikkunut metriäkään. Finnairin nettisivuilla kuitenkin kerrotaan, että Euroopan lennoille riittää, kun on kentällä kolme varttia tai tuntia ennen koneen lähtöä.

Päädyimme tekemään lähtöselvityksen automaatin avulla. Parissa minuutissa tsekkaus oli suoritettu, mutta ihmettelimme, minne laukut viedään. Info-virkailija neuvoi meidät sata metriä pitkän laukkujonon päähän, jossa ihmiset panivat laukkunsa hihnalle virkailijan vartioidessa.

Kysyin jonotuksen aikana info-tiskin tädiltä, miten menetellään, jos emme ehdi lennolle sen vuoksi, että laukkujono ei vedä. Täti siihen: se on hyvä kysymys.

Kysymystä ei tarvinnut onneksi kysyä tosissaan, sillä ehdimme lennolle. Tosin taxfree-ostoksiin ei jäänyt aikaa.

Finnairin lähtöselvityksistä huolehtivan tytäryhtiön Northpolen business controller Heli Iisakka selitti tiistain Helsingin Sanomissa, että lähtöselvityksen resurssit eivät ole riittävät ruuhka-aikoina. Samassa jutussa kerrottiin, että hurjimmat ruuhkat ovat sunnuntaina, torstaina ja lauantaina. Viikon seitsemästä päivästä kolme on ruuhkapäivää. Luulisi, että kun ruuhkat ovat näin hyvin tiedossa, siihen osattaisiin myös varautua.

Tyhmäkin ynnää, että ruuhka-ajoiksi kannattaisi palkata lisää työvoimaa. Halvempaa se on kuin lennoilta myöhästelevät, vihaiset asiakkaat.

Kesälomallani kävin Saksassa häissä. Finnairin koneella Saksaan lentäneet häävieraat ehtivät juuri koneeseen jonotettuaan kaksi tuntia lähtöselvityksessä. Sen sijaan matkatavarat eivät ehtineet samaan koneeseen. Virkailijat totesivat häävieraille, että heidän täytyy noutaa seuraavana päivänä matkatavarat Frankfurtin lentokentältä. Samaan aikaan matkustajien piti olla jo hääkirkossa Etelä-Saksassa.

Lensin samoihin häihin halpalennolla. Lähdössä en joutunut jonottamaan minuuttiakaan, vaan kävelin suoraan tiskille ja sain pukeutua häissä omiin juhlavaatteisiini. Lennostakin maksoin vähemmän. Tosin minulle ei lennolla tarjottu ilmaista konjakkia, mutta eipähän tarvinnut jonottaa, saati ostaa uusia juhlavaatteita.