Uutiset

Finnairin uhkana jo syöksykierre

Lentoyhtiö Finnairia koettelevan lakon laskettiin päättyvän valtakunnansovittelija Esa Lonkan sitkeiden neuvotteluiden tuloksena kypsyneeseen sovintoesitykseen.

Lakkolaisia edustava lentoemäntien ja stuerttien SLSY torjui yksimielisesti sovintopaperin, jonka vastaavasti Finnair oli nuristen valmis hyväksymään.

Työriidan jatkuminen oli toimitusjohtaja Mika Vehviläiselle sen verran kova paikka, että hän sulki oven sovittelulta. Hänen mielestään neuvotteluja SLSY:n kanssa on hedelmätöntä jatkaa.

Vehviläisen turhautumisen voi ymmärtää, silti maton vetäminen myös valtakunnansovittelija Esa Lonkan alta oli harkitsematon siirto. Keskustelujen ilmapiiri on kovin myrkyllinen, ainakin ulospäin riidanhaluinen, mutta ilman osapuolten kohtaamista lakko ei tietenkään voi päättyä.

Sinivalkoisen lentoyhtiöt tappiot ovat päivittäin parisen miljoonaa euroa, joten lakon lopettaminen on ehdottomasti varsinkin Finnairin etujen mukaista.

Harha-askeleen lisäksi Vehviläinen on kuitenkin nostanut pöydälle lentoyhtiön tulevaisuuteen ratkaisevasti liittyviä asioita, joita sekä SLSY:n että Finnairin koko henkilökunnan olisi syytä äärimmäisen huolellisesti punnita.

Missä mennään, siitä kertoo tyhjentävästi SLSY:n puheenjohtajan Thelma Åkersin lausunto sovinnon kariuduttua. Lonkan esitys sisälsi kauttaaltaan pelkkiä heikennyksiä, perusteli Åkers lentoemäntien ja stuerttien kielteistä kantaa.

Finnairin johto on kaiken aikaa korostanut, että yhtiön toimintaa on tehostettava kilpailukyvyn turvaamiseksi. Muuta mahdollisuutta ei edes ole, tätä Vehviläinen on johdonmukaisesti toistanut.

Kun yhtiön kustannuksia on painettava alas – työn tuottavuutta on pystyttävä nostamaan – miten ihmeessä tulevissa työehdoissa voisi olla muuta kuin heikennyksiä?

Finnairin lakkolaisille on lopulta tarjolla sopimus, jossa on heikennyksiä, mutta joka samalla turvaa kotimaista työtä sinivalkoisessa yhtiössä.

Jos osapuolet eivät tähän maaliin kiistat sopimalla pääse, jäljelle jää ainoastaan huonoja vaihtoehtoja.

Finnairin johto voi lopettaa työtaistelun sopimuksella, joka ei sisällä heikennyksiä. Tämä tie saattaa kuitenkin vaaraan sekä työntekijöiden työpaikat että Finnairin aseman suomalaisena lentoyhtiönä.

Aika on aivan ratkaisevasti muuttunut, minkä tosiasian hyväksyminen on lentoemännille ja stuerteille kova pala purtavaksi.

Tukilakot eivät pure heti, vähitellen ne kuitenkin ajavat Finnairia entistä pahempaan jamaan. Yhtiön yritys lisätä lentojaan on keinotekoinen: matkustaminen perustuu tietoon siitä, että lipun ostanut voi aloittaa matkansa suunnitelmien mukaisesti.

”Lento ehkä lähtee” -linja on mille tahansa lentoyhtiölle onneton toimintatapa. Kuinka pahoja kolhuja Finnair on saanut kylkeensä aivan liian monissa työtaisteluissa?

Lakkoon tulisi löytää sovinto – heti.

Päivän lehti

7.6.2020