Uutiset

Finncommille on turha kiukutella

Pieni suomalainen lentoyhtiö Finncomm teki lopulta jo viime viikolla tiedossa olleen ratkaisun. Pohjalaisessa omistuksessa oleva yhtiö lopettaa reittilennot Porista, Seinäjoelta ja Jyväskylästä.

Päätös poiki kipakkaa arvostelua. Pori ja Seinäjoki – Jyväskylästä lentää Finnair – katsovat, että Finncomm on suistamassa kaupungit suorastaan talousahdinkoon. Sanastoon on otettu jopa termi liikennemotti.

Jäitä – ja isolla kauhalla – hattuun! Vaikka Porista ja Seinäjoelta ei olisi lentoliikennettä Helsinkiin, pääsee niistä edelleen siedettävässä ajassa Helsinki-Vantaa-lentokentälle. Tuskaa paisutellaan tarkoitushakuisesti.

Finncomm lennätti viime vuonna Porista Helsinkiin noin 50 000 ja Seinäjoelta noin 32 000 matkustajaa. Jos matkustaminen jatkuu nykyisellään, keskimäärin 130 porilaista joutuu päivittäin luopumaan lentämisestä.

Määrää ei voi pitää suuren suurena kuin Porissa.

Kiukuttelu Finncommille on turhaa, sillä se jatkoi lentoja, vaikka ne olivat raskaasti tappiollisia. Ei ole mitään asiallista aihetta epäillä, ettei Finncomm tehnyt parhaansa lentojensa kannattavuuden turvaamiseksi.

Tilanne on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että Porissa ja Seinäjoella on lentomatkustajia, mutta ei riittävästi kannettavalle yrittämiselle.

SAS:n sisaryhtiö Blue1 on jo kertonut olevansa kiinnostunut reittiliikenteen jatkamisesta Porista ja Seinäjoella. Yhtiö teki kuitenkin heti selväksi, että se kaipaa varmuuden liikenteen kannattavuudesta.

Tuskin yritysmaailma sitoutuu ostamaan vuosittain määrättyä määrää lentoja Helsinkiin. Seuraavaksi on katse käännettävä Porin ja Seinäjoen kaupungin suuntaan. Jos lentäminen on niin tärkeää kuin nyt annetaan ymmärtää, eikö kaupunkien tehtävä olisi jakaa reittilennoista vastaavalle yhtiölle tukea?

Kun hätä on suuri, apua haetaan taas kerran valtion suunnasta. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) pitää mahdollisena, että valtio tukisi Porin ja Seinäjoen reittiliikennettä.

Esiin on nostettu tuttu malli, jossa valtio kilpailuttaa lennot ja valitsee yhtiön, jolle jakaa tukea. Mutta miksi valtion pitäisi tukea lentoliikennettä? Onko lentämisessä yhä jotain erityistä?

Kysymys ei ole pelkästään Porista ja Seinäjoesta. Finncomm on vastannut syöttöliikenteestä, lennoista Finnairin ulkomaan vuoroille. Valtion tuki kahdelle kaupungille – Varkauden ja Savonlinnan lisäksi – olisi lisätukea myös Finnairille.

Vehviläinen ja maan hallitus saa olla ratkaisuissaan kuitenkin varovainen, sillä valitettavan moni kaupallinen lentokenttä on maassa vaikeuksissa. Porin ja Seinäjoen jälkeen tuen vaatijoiden joukko varmasti kasvaisi.

Kaiken takana on lentoyhtiöiden ja myös eri joukkoliikennevälineiden kova kilpailu. Ei ole lainkaan epäselvää, miksi Blue1 yrittää tehdä Porista ja Seinäjoesta nopeita ratkaisuja.

Finncomm taistelee raskaassa velkalastissa olemassaolostaan.

Päivän lehti

20.1.2020