Uutiset

Fitness-liitto pumppaa terveyttä sohvaperunoihin

Hyvä kunto ja ihannepaino eivät synny silmänkääntötempuin.

– Peli koostuu neljästä yhtä tärkeästä palasta: ravinnosta, harjoittelusta, levosta ja lihashuollosta, sanoo vastaperustetun World Fitness Federation Finlandin eli fitness-liiton puheenjohtaja Simo Bogdanoff Riihimäeltä.

Pari viikkoa sitten perustettu liitto on lähtenyt kampanjoimaan terveiden elintapojen puolesta ja polttamaan suomalaisten läskikerrostumia. Kuntosaleilta löytyy potkua yhtä hyvin peruskunnon kasvatukseen kuin ikuisiin ylipaino-ongelmien ratkaisuun. Eikä kynnys salille ole Bogdanoffin mukaan sen korkeampi kuin uimahallille tai hiihtoladullekaan.

– Jokainen tarvitsee kestävyyttä kasvattavaa aerobista liikuntaa pari kertaa viikossa. Sen lisäksi on kasvatettava lihaskuntoa. Kaikkia lihasryhmiä on treenattava tasapuolisesti ja se sujuu parhaiten kuntosalilla. Salilla taas on aina kokenutta porukkaa, jolta kannattaa rohkeasti kysyä neuvoja.

Aloittelija tarvitsee tietoa

Liitto haluaa kannustaa väkeä pitämään huolta kunnostaan, mutta samalla halutaan näyttää aloittelijoille mahdollisimman turvallinen tie uusiin elämäntapoihin. Kunnon kohotus onnistuu niin kävelylenkillä, jumpparyhmissä kuin kuntosaleillakin.

– Jos harjoittelee väärin, koko työ valuu hukkaan. Pahimmassa tapauksessa väärät otteet kuntolaitteissa voivat vaurioittaa esimerkiksi olka- tai polviniveliä. Fitness-liitto jakaa tietoa ja neuvoja nettisivuillaan, joille kootaan jatkuvasti uutta asiantuntijatietoa.

Laihduttaja saa fitness-liitolta tukea tavoitteisiinsa ja päteviä ohjeita nettisivuilta. Säännöllisellä kuntosaliharjoittelulla tai jumpalla paino putoaa ja pysyy alhaalla.

– Paino laskee energian kulutuksella. Kun saadaan kasvatettua lihaksia, energian kulutus kasvaa ja rasvakudoksen määrä vähenee. Mitä enemmän on lihaksia, sitä enemmän voi syödä.

Hyvä uni kuuluu kuntoiluun

Kuntoilijan nälkään ei tarjoilla lenkkimakkaraa eikä hampurilaista. Raskaat ruuat vaihtuvat pieniin, parin tunnin välein jopa kuudesti päivässä syötäviin aterioihin.

– Lepo on vähintään yhtä tärkeää kuin oikea ravinto ja harjoittelu. Aloittelija lähtee usein liian kovalla tahdilla, liian suurin painoin ja lepäämättä liikkeelle. Kuntoillessa on lähdettävä varovasti liikkeelle, lisättävä vastusta vähitellen ja ennen kaikkea varattava aikaa lepoon ja lihasten palautumiseen.

Lepoa täydentää lihasten venyttely ja hieronta. Lihashuollon laiminlyönti johtaa vähitellen lihas- ja nivelkipuihin, joihin apu löytyy fysioterapeutilta, osteopaatilta tai kiropraktikolta.

Kehonrakentajat Riikaan EM-kisoihin

WFF Finland on fitness-harrastajien lajiliitto, joka on kansainvälisen organisaation Suomen osasto. Kotimainen liitto mahdollistaa harrastajien osallistumisen kansainvälisiin kilpailuihin. Kansainvälisellä WFF:llä on 60 jäsenmaata. WFF järjestää kansainvälisiä kehonrakennuskilpailuja. Seuraavat EM-kilpailut järjestetään Latviassa Riiassa 22.-24. huhtikuuta. Suomesta kilpailuihin osallistuvat Simo Bogdanoff Riihimäeltä, Timo Kivelä Tervakoskelta, Johanna Piironen Kotkasta ja Rachel Kauppila Helsingistä.

1. päivä

– penkkipunnerrus rinnalle – harjoittaa hartia- ja rintalihaksia sekä ojentajia

– olkapääpunnerrukset käsipainoilla (painot olalta ylös ja takaisin)

– vipunostot sivulle päinmakuulla – hartialihakset

– punnerrukset alas taljassa – ojentajat

– vatsaliikkeet makuulta istumaan nousten

2. päivä

– jalkakyykky

– reisiojennus (etupotku)

– reisikoukistus päinmakuulla

– nousu seisten varpaille ja alas – pohjelihakset

3. päivä

– ylätalja niskan taakse leveällä kahvalla – selkälihakset

– soutu alataljalla

– ylätalja rinnan päälle kapealla kahvalla

– selkäpenkki

– hauisharjoitukset tangolla tai käsipainoilla

Kaikkia harjoituksia 4×10 sarjat. Kesto tunti/päivä.