Uutiset

Greta Thunberg saa kohta lisää vaihtoehtoja Atlantin ylitykseen – "Nyt on tapahtumassa dramaattinen muutos", sanoo kansainvälisen tuulialusjärjestön sihteeri

Meriliikenteen päästövähennyksiä tavoitellaan vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi tuulella. Moderneja apujärjestelmiä on käytössä Itämerelläkin, mutta valtamerillä aloitetaan varsinainen purjelaivaliikenne jo vuonna 2022.
Ranskalainen Neoline aikoo rakennuttaa maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan täyspurjerahtialuksen. Sen pitäisi selvitä vuodessa yhdeksästä edestakaisesta Atlantin ylityksestä. Kuva: Neoline
Ranskalainen Neoline aikoo rakennuttaa maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan täyspurjerahtialuksen. Sen pitäisi selvitä vuodessa yhdeksästä edestakaisesta Atlantin ylityksestä. Kuva: Neoline

Kun laivat olivat ennen puuta, runko sitoi hiiltä ja purjevoima kuljetti tavaraa ja ihmisiä nollapäästöillä. Höyrylaivojen myötä tuuli jäi kokonaan huvi- ja kilpaveneiden käyttövoimaksi. Valtamerialukset siirtyivät kasvihuonekaasuja päästäviin polttoaineisiin. Niinpä...

Meriliikenteen päästövähennyksiä tavoitellaan vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi tuulella. Moderneja apujärjestelmiä on käytössä Itämerelläkin, mutta valtamerillä aloitetaan varsinainen purjelaivaliikenne jo vuonna 2022.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 4kk digiä 39 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic