Uutiset

Haastemiehillä ei pääsyä bonusrekistereihin

Haastemiehet eivät lain mukaan saa käyttää kaupan keskusliikkeiden bonusjärjestelmiä haastettavien etsimiseen. Vantaan käräjäoikeuden haastemies Harri Lahtinen kertoi noin vuosi sitten Motiva-lehden haastattelussa löytäneensä pakoilevia asiakkaita K-kaupan plus-järjestelmän avulla.

-Tulkitsin lakia virheellisesti. Haastattelun julkaisemisen jälkeen Keskosta otettiin minuun yhteyttä ja lopetin tietojärjestelmän käytön, Lahtinen sanoo.

Hän kertoo saaneensa kirjallisten pyyntöjen avulla tietoja siitä, missä kaupoissa jotkut etsittävät ovat asioineet ja pystyneensä siten jäljittämään heitä.


Hämeenlinnassa ei käytetty

Hämeenlinnalainen haastemies kertoo, ettei ole koskaan pyytänyt bonustietoja, eikä tiedä kenenkään kollegansakaan niin tehneen.

-Me saamme asiakkaat kiinni muutenkin. Isoissa kaupungeissa on ihan erilaiset ongelmat, hän sanoo.

Harri Lahtisen mukaan hänen toimialueellaan on todella paljon ihmisiä, jotka eivät asu ilmoittamissaan osoitteissa, vaan pakoilevat haastemiehiä. Osa pakoilijoista asuu kotimaassa, osa Suomenlahden eteläpuolella. Pakoilun syynä ovat esimerkiksi maksamattomat velat ja ulosotot.

Haastemieslain mukaan haastemiehillä on oikeus saada haastettavan tavoittamiseksi tarvittavia yhteystietoja muun muassa väestötietojärjestelmästä, posti- ja teleyrityksiltä, työnantajarekistereistä ja julkisyhteisöjen rekistereistä. Kaupan keskusliikkeiden rekistereihin haastemiehillä ei ole mitään asiaa.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo, että tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää asiaa ja harkitsee, antaako tapahtunut aihetta jatkotoimiin.


Kohu alkoi oliiveista

Taannoin K-plus -rekisterin avulla jäljitettiin asiakkaita, jotka olivat ostaneet vaarallista botuliini-myrkkyä mahdollisesti sisältäneitä italialaisia säilykeoliiveja. Kaksi kyseisiä oliiveja syönyttä sairastui ja toinen heistä kuoli. Useimmat muut ostajat löydettiin asiakasrekisterin avulla.

Tuolloin nousi kohu siitä, mihin bonusjärjestelmiä todellisuudessa käytetään. Keskusliikkeet ovat aiemmin sanoneet, ettei yksittäisten asiakkaiden tietoja eritellä eikä käytetä hyväksi. (HäSa)