Uutiset

Hallituksessa kiista makuasiasta

Kokoomuslainen peruspalveluministeri Paula Risikko ei antanut periksi. Hän esitteli torstaina eduskunnalle alkoholin mainontaa koskevaa lakiesitystään, vaikka sen sisällöstä on eripura hallituksen sisällä.

Risikko puskee esityksineen myös päin eduskuntaa. Näin voi ainakin olettaa, sillä enemmistö edustajista tukee lakialoitetta, jonka punainen lanka on alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen.

Hallituksessa keskusta vetää tiukkaa linjaa: mielikuvamainonta on kiellettävä lasten ja nuorten suojelun nimissä. Risikko – ja kokoomus – on valmis hienosäätämään nykyisiä alkoholin mainontaa koskevia pelisääntöjä.

Lakialoitteen tekeminen lähtee eduskunnasta, lain kirjoittaminen on hallituksen asia. Hallitus voi näin tuoda eduskuntaan lakiesityksen, jonka ei vastaa kansanedustaja Inkeri Kerolan (kesk.) aloitetta mielikuvamainonnan kieltämisestä.

Hallituksen asia on arvioida, kannattaako näin tehdä. Kenties ei, sillä jopa Risikko itse epäilee, ettei eduskunta hyväksy hänen linjaansa.

Lain säätämisellä on pidetty kiirettä eikä kiire helpota. Käsittelyssä on ilmiselvä vaara: onko eduskunta hyväksymässä lakia – olipa sen sisältö mikä hyvänsä – ilman huolellista punnintaa sen vaikutuksista?

Alkoholimainonnan säännöissä ei ole suurta ja nopeaa korjausta edellyttävää valuvirhettä. Kun tilanne on tämä, hallitus voi heittää pyyhkeen kehään ja jättää koko asian vaalien jälkeen valittavan hallituksen ja eduskunnan murheeksi.

Vaikuttaa siltä, että keskustalla on kova hinku saada alkoholin mainonta ”kuriin” pikatahtiin. Selitys vauhdille löytynee huhtikuun eduskuntavaaleista. Lain laatua ei kuitenkaan voi pudottaa vaalitaistelun takia!

Lakialoitteen allekirjoittajien hyvää tarkoitusta ei ole syytä epäillä. Mainonnan tiukentuvalla säätelyllä halutaan suojella lapsia ja nuoria alkoholin vaaroilta maassa, jossa viinankulutus on hieman laskenut, mutta jossa alkoholi aiheuttaa edelleen mittaamattoman paljon vahinkoa.

Oleellista olisi tietää, miten mainonnan nykyinen linja vaikuttaa lasten ja nuorten suhtautumiseen alkoholiin. Tyhjentävää arvioita tästä ei ole.

Keskusta lähtee siitä, että mainonnassa saisi tuoda esiin vain alkoholituotteen tuotetietoja. Linja tiukentuisi huomattavasti, jos eduskunta tukee keskustan kantaa.

Keskustan malli jättää sekin tilaa mielikuvamainonnalle. Jokainen viinakaupassa käynyt voi omia silmin arvioida, kuinka paljon hyllyissä on pulloja, joita myydään kutsuvalla etiketillä ja jopa kaupantekoon houkuttelevalla pullon muodolla.

Alkoholin mainonta ei tähtää yksioikoisesti kokonaismyynnin kasvattamiseen. Mainonnalla haetaan omalle tuotteelle lisää markkinaosuutta, erityisen tärkeää mainonta on uuden tuotteen markkinoinnissa.

Hallitus kiistelee hyvin pitkälle makuasiasta. Vaikuttaa siltä, ettei lakiesitystä synny lainkaan eripuran takia.