Uutiset

Hallitus löi lukkoon pääradan lisäraiteen

Hallitus pääsi torstain kehysriihessä sopuun kahdesta Riihimäkeä koskettavasta ratahankkeesta: kolmioraiteesta sekä ratakapasiteetin lisäyksestä välillä Pasila-Riihimäki.

Riihimäen kolmioraide hyödyttää etenkin tavaraliikennettä, kun taas kapasiteetin lisäys Pasilasta Riihimäelle asti sujuvoittaa lähi- ja kaukojunien kulkua ja mahdollistaa niiden määrän lisäämisen.

Kolmioraiteen rakentaminen Riihimäelle helpottaa Kouvolan ja Tampereen välistä tavaraliikennettä, joka nykyisin joutuu vaihtamaan Riihimäellä kulkusuuntaa. Noin 1,5 kilometrin pituinen yhdysraide mahdollistaisi suoran tavaraliikenteen. Se luo edellytykset tulevaisuudessa myös Tampereen ja Lahden väliselle suoralle henkilöliikenteelle.

Riihimäki-Pasila-hanke on selvästi suurempi. Pitkän tähtäimen suunnitelmassa on tarkoitus muuttaa Kerava-Riihimäki-rataosuus neliraiteiseksi. Lisäksi hankkeeseen sisältyy erilaisia ratapihajärjestelyjä Keravalla, Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Ratahanke toteutetaan kahdessa osassa, josta ensimmäinen käynnistyy heti. Hanke sisältyy hallituksen liikennepoliittisen selontekoon, joten myös toisen vaiheen loppuunsaattamiseen on sitouduttu kymmenen vuoden sisällä.

Pekonen innoissaan

Riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen (vas.) sai tiedon ratahankkeiden toteutumisesta liikenneministeri Merja Kyllöseltä (vas.) kesken budjettiriihen. Aktiivisesti ratahanketta loppilaisen kansanedustajan Timo Heinosen (kok.) kanssa ajanut Pekonen iloitsi uutisesta.

-Olen tosi tyytyväinen, että olen voinut olla näin konkreettisesti vaikuttamassa asiaan jo ensimmäisen vuoden työn jälkeen oman ministerimme kautta, Pekonen hehkutti.

Hänen mukaansa Kyllösen päätös kypsyi tammikuussa, kun ministeri vieraili Riihimäellä tutustumassa risteysaseman tilanteeseen.

Pekonen ja Heinonen vaativat viime syksynä pääradan Pasilan ja Riihimäen välisen välityskyvyn parantamisen ottamista liikennepoliittisen selonteon kärkihankkeeksi. Samalla tulisi korjatuksi myös Riihimäen aseman ratapiha ja sen osana asemalaiturit.

-Kysyin Kyllöseltä, kuinka ratapihan remontille ja laitureiden korotukselle nyt käy. Ne ovat kuulemma omia hienosäätöjänsä hankkeen sisällä, Pekonen sanoo. (HäSa)