Uutiset

Halpabussiyhtiö tähyää Hämeen teille

Suomen ensimmäinen halpabussiyhtiö Onnibus oy hiertää Hämeessä toimivien liikennöitsijöiden hermoja jo ennen kuin se on ryhtynyt ajamaan ensimmäiselläkään linjalla.

Ventoniemeltä asiaa ei kommentoida millään tavalla, eikä Väinö Paunu oy:n toimitusjohtaja Martti Paunu ole myöskään innokas uumoilemaan, miten tulokas tulee muuttamaan alaa.

-Ei kosketa meitä tässä vaiheessa millään lailla. Aloittakoot ensin toimintansa, Paunu murahtaa.

Malli halpalentoyhtiöiltä

Onnibus pyrkii luomaan maanlaajuisen reittiverkoston, jonka matkaliput myydään halpalentoyhtiöiden malliin pääasiassa netin kautta.

Toimitusjohtaja Pekka Möttö ilmoittaa yrityksen olevan erittäin kiinnostunut esimerkiksi Hämeenlinnan kautta kulkevasta Helsingin ja Tampereen välisestä linjasta.

-En ole vielä ehtinyt tutustua seudun reitteihin, mutta Helsinki-Tampere-välin liikennöiminen kiinnostaa aivan varmasti jokaista bussiyhtiötä.

Onnibus aikoo pyrkiä Hämeen teille sitä mukaa, kun nykyinen reittiliikenteen sääntely loppuu asteittain vuoteen 2019 mennessä. Helsinki-Tampere-linja vapautuu viimeisten joukossa.

Linja-autoliiton vakio- ja palveluliikennetyöryhmän puheenjohtaja, Pekolan liikenne oy:n toimitusjohtaja Risto Pekola epäilee sääntelyn loppumisen ja halpabussiyhtiön toimintakonseptin aiheuttavan pitkällä aikavälillä koko reittiverkoston romuttumisen.

Vuodenvaihteen jälkeen Tampereen ja Porin välillä liikenteen aloittava Onnibus ajaa reitillä vähemmän vuoroja ja pysähtyy harvemmin kuin nykyinen liikennöitsijä.

-Nykyinen tarvehankintainen malli olisi järkevin. Kun kaikki haluavat ajaa vain hyvinä päivinä ja hyvään aikaan, ei kukaan enää liikennöi illalla ja yöllä, Pekola jyrisee.

Hinnat laskevat

Möttö sanoo vuoden 2014 muuttavan alaa pysyvästi, kun valtakunnallisesti suuren osan linjoista reittiliikennelupa tulee hakuun. Hämeenlinnasta lähtevistä tai kaupungissa pysähtyvistä reiteistä tulee tuolloin hakuun mm. Lahti-Turku, Forssa-Lahti ja Turku-Lahti.

Mötön mukaan muutoksesta hyötyy eniten keskivertokuluttaja.

-Uusien kilpailijoiden tulo vuosikymmeniä kilpailemattomalle toimialalle johtaa vääjäämättä siihen, että hinnat tulevat alaspäin.

Yhtiön halvimmat liput maksavat 3 euroa. Liput tulevat olemaan keskimäärin jopa puolet nykyisiä taksoja halvempia. Yhtiö ei myy alennuslippuja.

-Olemme jo valmiiksi tarpeeksi edullinen vaihtoehto, Pekka Möttö sanoo. (HäSa)