fbpx
Uutiset

Halpalentoyhtiö Norwegian avaa uusia reittejä Suomessa – näin toimitusjohtaja vastaa ilmastokritiikkiin

Ensi kesä näyttää, avaako yhtiö vielä lisää lentoreittejä. Toistaiseksi lentäminen Suomessa ei ole Norwegianin toimitusjohtajan mukaan hyvää bisnestä.
Kuva: Mauri Ratilainen

Halpalentoyhtiö Norwegian laajentaa Suomen sisäisten lentoreittien tarjontaansa joulukuussa Ivaloon ja Kittilään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Nyt Norwegian lentää Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle. Yhtiö lentää Suomesta myös seitsemään kohteeseen Euroopassa.

– Aiomme varmasti pitää neljä Suomen sisäistä lentoreittiä, mutta seuraamme niiden kysyntää ensi kesään asti. Sitten päätämme, avaammeko uusia Suomen sisäisiä reittejä.

Karlsen ennakoi, että lentoliikenne elpyy Suomessa muita Pohjoismaita hitaammin rajoitustoimien takia.

–  Varaudumme nyt tulevaan kesäsesonkiin ja rakennamme Suomen liiketoimintaa siitä eteenpäin, Karlsen sanoo.

– En usko, että Suomen sisäiset lennot ovat taloudellisesti kannattavia millekään lentoyhtiölle tällä hetkellä, koska kysyntä ei ole elpynyt, hän lisää.

Lokakuussa Suomen sisäisten ja Suomesta lähtevien kansainvälisten lentojen täyttöaste oli Karlsenin mukaan 75–80 prosenttia.

– Investoimme nyt Suomen markkinoihin, mutta emme odota tekevämme hyvää taloudellista tulosta ennen ensi kevättä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Geir Karlsen on toiminut Norwegianin toimitusjohtajana kesäkuusta lähtien. Aiemmin hän työskenteli yhtiön talousjohtajana. Kuva: Mauri Ratilainen

Geir Karlsen on toiminut Norwegianin toimitusjohtajana kesäkuusta lähtien. Aiemmin hän työskenteli yhtiön talousjohtajana. Kuva: Mauri Ratilainen

Yhtiö vältti konkurssin

Velkarahan turvin laajentunut Norwegian oli kaatua koronakriisissä, jota edelsivät epäonnistuneet lentokonekaupat Boeingin kanssa.

Norwegian osti 18 Boeing 737 Max -konetta, joilla liikennöinti asetettiin väliaikaiseen kieltoon mallin koneen tiputtua Indonesiassa vuonna 2018 ja Etiopiassa 2019.

Kesäkuussa yhtiö antoi silloiselle toimitusjohtajalleen Jacob Schramille lähtöpassit ja rekrytoi tämän tilalle Karlsenin, joka oli toiminut yhtiön talousjohtajana vuodesta 2018.

Norwegian pääsi toukokuussa sopuun velkojensa mitätöinnistä yli 1,4 miljardin euron arvosta ja vältti ajautumisen konkurssiin.

Yhtiö aikoo jatkossa keskittyä erityisesti Pohjoismaiden sisäisiin lentoihin sekä Pohjoismaiden ja Euroopan suosittujen lomakohteiden välisiin reitteihin.

Norwegian ei omista lentokoneitaan enää itse, vaan lentää vuokrakoneilla.

– Tulevana talvena maksamme lentokoneista ainoastaan, jos lennämme niillä. Jos pidämme koneita seisomassa, koska kysyntää ei ole, emme maksa mitään. Olemme onnistuneet pienentämään liiketoimintamme kustannuksia 40 prosentilla. Norwegian ei todennäköisesti ole ollut taloudellisesti näin vahva kymmeneen vuoteen.

Eli Norwegian ei katoa lähitulevaisuudessa minnekään?

– Ehdottomasti ei, Karlsen vakuuttaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Boeingin kanssa tehty kauppa oli Geir Karlsenin mukaan yksi syy Norwegianin ahdinkoon. Yhtiön piti seisottaa valmistusvirheen vuoksi koneita kentillä. Kuva: Mauri Ratilainen

Boeingin kanssa tehty kauppa oli Geir Karlsenin mukaan yksi syy Norwegianin ahdinkoon. Yhtiön piti seisottaa valmistusvirheen vuoksi koneita kentillä. Kuva: Mauri Ratilainen

Ovatko halpalennot tätä päivää?

Norwegianin koneilla voi matkustaa Helsingistä Ouluun halvimmillaan alle 50 eurolla ja Rovaniemelle alle 60 eurolla.

Myös Finnair tarjoaa edullisia lentoja näillä reiteillä.

Norwegian on lisännyt hintakilpailua Suomen sisäisillä lennoilla, minkä vuoksi Finnair on joutunut alentamaan hintojaan.

Keski- ja Pohjois-Suomeen matkustaville Norwegianin ja muiden yhtiöiden tarjoamat halvat lennot ovat taivaanlahja, mutta ilmaston lämpenemisen näkökulmasta edullinen lentäminen on ongelma.

Miten Karlsen perustelee halvat lennot tilanteessa, jossa ilmasto lämpenee?

– Valitettavasti olemme lentoalalla, ja jos lentäminen loppuu, myös liiketoimintamme häviää.

– Meidän täytyy tehdä kaikkemme päästöjen vähentämiseksi, hän lisää.

Karlsen ei ole havainnut merkkejä siitä, että ilmastoahdistus vaikuttaisi ihmisten lentopäätöksiin.

– On vaikea havaita ilmastonmuutoksen vaikutuksia lentojen kysyntään, koska olemme vasta aloittaneet lentämisen uudelleen, mutta ilmastokriisi on jo täällä ja meidän täytyy sopeutua kriisiin niin hyvin kuin mahdollista.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet lentoyhtiö Norwegianille raskaita. Toimitusjohtaja Geir Karlsen on nyt toiveikas yhtiön tulevaisuudesta. Kuva: Mauri Ratilainen

Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet lentoyhtiö Norwegianille raskaita. Toimitusjohtaja Geir Karlsen on nyt toiveikas yhtiön tulevaisuudesta. Kuva: Mauri Ratilainen

Hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen epävarmaa

Norwegian on luvannut leikata päästöjään 45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja olla hiilineutraali 2050 mennessä.

Finnair on sitoutunut hiilineutraaliuteen 2045 mennessä ja aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä 2019 tasosta vuoteen 2025 mennessä.

Hiilineutraaliuden saavuttaminen on lentoyhtiöille haastavaa.

Karlsenin mukaan Norwegian on laittanut hiilivapaassa lentämisessä toivoa biopolttoaineiden tarjonnan kasvuun.

– Jos biopolttoaineiden saatavuus ei parane, meille tulee olemaan hankalaa saavuttaa hiilineutraalisuustavoitetta.

Norwegian sanoo vähentäneensä hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuodesta 2008.

Yhtiön käyttöön ottama uusi kalusto on aiempaa vähäpäästöisempi.

Yhtiöllä on käytössään myös sääjärjestelmä, joka mahdollistaa polttoaineiden käytön näkökulmasta optimaalisen lentoreitin valinnan.

– Koska olemme halpalentoyhtiö, koneissamme ei ole bisnes- tai economy plus -luokkia, joten lentokoneissamme on enemmän paikkoja. Siksi kilometrikohtaiset ilmastopäästömme ovat matkustajaa kohden pienemmät kuin esimerkiksi Finnairilla, Karlsen sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsenin mukaan biopolttoaineiden tarjonta ei vielä vastaa kysyntää. Kuva: Mauri Ratilainen

Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsenin mukaan biopolttoaineiden tarjonta ei vielä vastaa kysyntää. Kuva: Mauri Ratilainen

Liiketoiminta elpyy

Ankaran yrityssaneerauksen jälkeen Norwegian on hiljalleen päässyt takaisin markkinoille.

Yhtiön mukaan sen lennoilla matkusti lokakuussa yli 1,2 miljoonaa matkustajaa, kun vuosi sitten samaan aikaan matkustajia oli noin 300 000.

– Suurin osa yrityssaneerauksen takia työnsä menettäneistä Norwegianin norjalaisista työntekijöistä on palannut töihin, Karlsen sanoo.

– Uskomme, että matkustajamäärät jatkavat elpymistään, hän lisää.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Norwegianin hallitus päätti maksaa yhtiön johdolle mittavat  bonukset yrityssaneerauksen päätteeksi, mitä on pidetty Norjassa mauttomana.  Norjalaislehtien mukaan myös toimitusjohtaja Geir Karlsen sai mittavat bonukset jäätyään kriisiyhtiön palvelukseen.  Kuva: Mauri Ratilainen

Norwegianin hallitus päätti maksaa yhtiön johdolle mittavat bonukset yrityssaneerauksen päätteeksi, mitä on pidetty Norjassa mauttomana. Norjalaislehtien mukaan myös toimitusjohtaja Geir Karlsen sai mittavat bonukset jäätyään kriisiyhtiön palvelukseen. Kuva: Mauri Ratilainen

Verkkojuttuun korjattu muokkaamalla haastateltavan sitaattia yhtiön lentojen ilmastopäästöistä koskemaan matkustajaa kohden laskettuja päästöjä eikä lentokoneiden kokonaispäästöjä.

Jutussa korjattu tieto, että Norwegian olisi aloittanut Suomen sisäiset lennot vuonna 2010, koska yhtiö aloitti ne vasta vuonna 2011.

Jutussa korjattu tieto, että Norwegian olisi vähentänyt henkilöstöä 9000 hengestä 3000 henkeen, koska henkilöstön koko oli ennen yrityssaneerausta noin 10 000 henkeä.

Jutussa korjattu tieto, että yhtiön velkoja olisi mitätöity 140 miljoonan euron arvosta, koska yhtiön mukaan velkoja mitätöitiin kaiken kaikkiaan 1,4 miljardia euroa.

Norwegian

Perustettu vuonna 1993.

Aloitti Suomen sisäiset lennot vuonna 2011.

Kävi läpi yrityssaneerauksen tänä vuonna. Sen seurauksena yhtiön henkilöstö pieneni noin 10 000 työntekijästä 3000:een.

Norwegianilla on käynnissä oikeustaistelu lentokonevalmistaja Boeingia vastaan. Boeing 737 MAX -lentokoneet olivat käyttökiellossa valmistusvian vuoksi.

Menot