Uutiset

Halpalentoyhtiöitä uhkaa syöksykierre

Entinen tanskalainen ja tätä nykyä pohjoismainen Sterling-lentoyhtiö ilmoitti maanantaina, että se lopettaa lennot Suomesta. Viimeinen halpalentoyhtiön kone nousee Helsinki-Vantaan lentokentältä lokakuun lopussa ja suuntaa kohti Malagaa. Muut sen lennoista loppuvat jo elokuun puolivälissä.

Viime syksynä Suomen markkinoille levittäytynyt Sterling kertoi vielä keväällä tarjoavansa matkustajille 34 lähtöä viikossa pääasiassa eurooppalaisille lentokentille.

Ilmailurintamalla on muutenkin vilkasta. Perjantaina halpalentoyhtiö FlyMe teki päätöksen Helsingin ja Tukholman reitinsä lopettamisesta. Tammikuussa yhtiö lisäsi tämän reitin lentoja. FlyMe vetäytyy kokonaan pois Suomesta Sterlingin tavoin.

Ilmasta on selvästi aistittavissa, että halpalehtoyhtiöt ovat kriisissä ainakin Suomessa. Ryminällä Finnairin valtakuntaan tunkeutuneet yhtiöt ovat kerta toisensa jälkeen joutuneet myöntämään, ettei huippuedullinen lipun hinta pure alkuunkaan odotetusti suomalaisilla lentomarkkinoilla.

Sterlingille ja FlyMe-yhtiölle kävi kuitenkin sikäli hyvin, että ne eivät ajautuneet muutaman muun halpalentoyhtiön tavoin konkurssiin.

Sen paremmin Sterlingin kuin FlyMe-yhtiönkään toimintaa ei voi hyvällä tahdollakaan kuvata pitkäjännitteiseksi. Sterlingin Suomen johtaja Harri Kaijanto myöntääkin, että yhtiö teki kohtalokkaita virheitä.

Sterlingin lento Suomen markkinoille jäi niin lyhyeksi, että lentojen kannattavuudesta tehtyjen laskelmien on täytynyt pettää pahan kerran. Ne on laadittu ilmeisesti aikanaan aivan väärille olettamuksille suomalaisen lentomatkailun markkinatilanteesta ja sen kehityksestä.

Kun lentokoneet eivät täyty odotusten mukaisesti ja yhtiöt tekevät tappiota, Sterlingin ja FlyMe joutuivat hyvin nopeassa tahdissa kasvotusten kylmien tosiasioiden kanssa. Niillä ei ole tilaa Suomen markkinoilla. Toiminnan jatkaminen olisi tiennyt kummallekin lentoyhtiölle liian suurta riskiä.

Lentäminen on ollut kallis tapa matkustaa. Halpalentoyhtiöt yrittävät edelleen, myös Suomessa neljän yhtiön voimin, muuttaa tätä käsitystä. Kuluttajille ei tarjota mitään mukavuuksia vaan mahdollisimman halvalla matkustamista lentäen paikasta toiseen. Yritysten piikkiin matkustavat ja julkishallinnon virkakunta eivät ole juuri innostuneet halpalentoyhtiöiden tarjouksista.

Halpalentoyhtiöt ovat kiristäneet kilpailua, mistä on pääosin vain myönteistä sanottavaa. Myös Finnair on saanut terveellistä opetusta. Sinivalkoisen yhtiöt lipunhinnat ovat laskeneet ja yhtiön on ollut pakko tehostaa toimintaansa.

Voittajaa ei lentokilpailussa voi julistaa, mutta Finnairin asema on vahvistumaan päin. Vakaalla pohjalla toimivan yhtiön on sittenkin helpompi kuin halpalentoyhtiöiden sopeutua esimerkiksi polttoaineen hinnan korotuksiin. Eikä matkustajan tarvitse arvailla, saako hän lopulta ostamallaan lipulla haluamansa lennon.

Halpalentoyhtiöt ovat kiristäneet kilpailua, mistä on pääosin vain myönteistä sanottavaa.

Päivän lehti

28.5.2020