Kolumnit Uutiset

Haluan löytää kaupasta makkaran, en itseäni

Varoitus: tämä kolumni sisältää tuotesijoittelua.

Lähikauppa oli sitten päättänyt vohkia elämästäni muutaman minuutin. Sen verran kesti löytää paketti Tapolan savumakkaraa. Oli taas siirretty ihan eri paikaan hyllystössä, eikä ollut ensimmäinen kerta.

Jos kaupat vielä enemmän välittäisivät kanta-asiakkaasta, eivät ne alvariinsa ryhmittelisi hyllyjä ja tavaroita uusiksi.

Keskiarvoperhettä ei ole! Noin kuuluu K-ruokakauppojen tuore iskulause. Kärki on tietenkin suunnattu enemmän kilpailijalle, S-ryhmälle, kuin asiakaskunnalle.

Suomeksi viesti tarkoittaa, että kilpailija on tylsä. Sen kaupat ovat muka samasta kasvottomasta muotista ja sen asiakkailla on kaikilla samanlaiset tarpeet.

Piiloviesti asiakkaalle on ilmeinen: Ethän toki halua olla kuten muut? Tule persoonalliseen kauppaamme, niin ostat persoonallisuutta itsellesikin.

Tuo sanoma on markkinointiviestinnän vanhimpia ja käytetyimpiä.

Vuosia Kesko itsekin oli innolla yhdenmukaistamassa. Kaukana lapsuudessa kävimme vielä aidosti persoonallisissa putiikeissa, Valinta Honkasessa tai Kyläkauppa Turusessa. (Edistysmielinen Pielinen ja ”Porvariksi” kutsuttu S-kauppa tuntuivat pikku nappulastakin jotenkin kylmiltä. Vaikka hyviä nallekarkkeja niistäkin sai, joskus jopa kilpailijaa halvemmalla.)

Keskiarvonvastaisuus on Keskolta varsin taitava markkinointiveto. Nähtäväksi jää osuuko se osuuskauppaa arkaan paikkaan, ja lyheneekö tämän reilun 12 prosentin etumatka ruokakaupan markkinaosuuksissa.

Persoonallisuuden korostamiseen vaikuttaa sekin, että maahanmuuttaja Lidl on vauhdilla kotoutunut. Aluksi se oli härmäläisessä toimintaympäristössä outo lintu, niin työnantajapolitiikaltaan kuin valikoimiltaan.

Markkinaisku istuu ainakin mainiosti tähän aikaan, joka korostaa yksilöä, persoonaa. Sitä tekee kaikki julkisuus ja viihde, onpa sosiaalinen mediakin useammin sooloilua kuin sosiaalisuutta.

Kun miljardit ovat kyseessä, mitään ei jätetä sattuman varaan. Jokaisesta ostoksesta jää jälki, etäverkossa tai lähikaupassa. Data-analytiikka ja algoritmit raksuttavat taustalla. Niiden pohjalta päätetään, mitä meille tarjotaan, miten ja missä.

Antakaa minun silti säilyttää edes illuusio siitä, että teen itse ostosvalintani, tutussa ja turvallisen tylsässä kaupassa.

Näpit irti Tapolastani!