Uutiset

Hälytinjärjestelmällä ostetaan hyviä unia

– Sanoisin, että 90 prosenttia uusien asuntojen omistajista asennuttaa myös hälytinjärjestelmän, arvioi Hämeen lukon toimitusjohtaja Marko Järvenpää.

Kysyntää riittää myös vanhempiin kiinteistöihin.

– Tosin liian vähän. Suomessa on eletty vähän vielä kuin lintukodossa. Sitten kun naapurissa tapahtuu jotain, niin herätään, toimitusjohtaja toteaa.

Ihmisten kasvanut turvattomuuden tunne on tehokas hälyttimien ja vartiointipalvelujen markkinoija. Tilastojen mukaan asuntomurrot ovat kuitenkin olleet hitaassa laskussa samaan aikaan, kun kodinturvapalveluiden markkina on räjähtänyt.

Hämeen Lukon liikevaihdosta noin puolet syntyy nykyään hälytinjärjestelmien myynnistä. Markkina on syntynyt suurelta osin viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana, ja kasvupotentiaalia riittää.

– Jos uutisoidaan asuntomurroista Myllymäessä, se näkyy meillä heti liikkeessä. Myös poliisi-tv on tälle alalle hyvä markkinointikanava, Järvenpää hymähtää.


Media pelottelee

Hämeen Lukossa asioiva hattulalainen Juha Ahokas on kuin prototyyppi toimitusjohtaja Järvenpään kuvaamasta asiakkaasta.

– Appivanhemmille on murtauduttu, ja siitä heräsi ajatus tulla tutustumaan hälyttimiin.

– Ehkä se on myös tämä media huolestumisen takana. Teidän vika, Ahokas hymyilee.

Hämeen Lukon myyntipäällikkö Pasi Rantamäki ja Järvenpää kiistävät tiukasti, että alan ammattilaiset pyrkisivät pelottelemaan asiakkaita hankkimaan mahdollisimman kalliit laitteet.

– Meillä ei ole siihen tarvetta, eikä se ole meidän tehtävä. Yritämme palvella asiakkaan todellisen tarpeen mukaan.

Keskustelua ovat herättäneet myös hälytinjärjestelmiä ovelta ovelle myyvät kauppamiehet.

– Me emme halua markkinoida sillä tavalla, mutta en lähde kilpailijoita moittimaan. Kannattaa kuitenkin aina varmistua siitä, että myyjällä on mukanaan poliisin myöntämä turvasuojaajakortti. Liikkeellä voi olla monenlaista tekijää, Järvenpää neuvoo.


Vaikea vertailla

Hämeenlinnassa ovelta ovelle hälytinjärjestelmiä on myynyt Securitas Directa Verisure-tuotemerkkinsä alla.

– Meidän mielestämme koti on se paikka, jossa keskustelut näistä asioista pitää käydä. Puhelimessa me emme myy, selvittää markkinointi- ja viestintävastaava Helena Tielinen.

– Pelottelun kautta emme halua myydä mitään ja myyjämme ovat aina pukeutuneet profiilivaatteisiin ja varustautuneet asianmukaisilla todistuksilla, Tielinen vakuuttaa.

Kodinturvapalveluiden vertaaminen toisiinsa on varsin vaikeaa, sillä konsepteja on erilaisia.

– Kaksi päälinjaa on, että joko ostat laitteet omaksi tai vuokraat niitä ja maksat palvelusta kuukausimaksua, selvittää alan suuren maahantuojan Hedengren Securityn tuotepäällikkö Jukka Routtu.

Kuluttajan kärryillä pysymistä hankaloittaa myös huikean nopea tekninen kehitys.

– Laitteet ovat pienentyneet ja halventuneet samaa tahtia kuin kännykät. Nykyään saa vastaavan systeemin kymmenen kertaa halvemmalla kuin viisi vuotta sitten. Tosin kyllä vanhakin systeemi toimii edelleen, ei sitä ole pakko päivittää, Marko Järvenpää miettii.

Nykyjärjestelmiin on mahdollista liittää monenlaisia toimintoja. Kännykällä voi tarkistaa vaikka mökin hälytinjärjestelmän tilanteen. Lisäksi niihin voi liittää savunilmaisimet. kosteusanturit, vanhusten turvarannekkeet ja vaikkapa lumikuorman seurannan.

– Käytännössä myymme kuitenkin turvallisuudentunnetta, emme puhu ihmisille biteistä. Kysymys on siitä, nukutko yösi hyvin, Järvenpää kiteyttää. (HäSa)

Päivän lehti

30.5.2020