fbpx
Uutiset

Häme on täynnä myyviä tarinoita

Täkäläiset matkailuyrittäjät ovat kauan sitten keksineet, että historia huvittaa ihmisiä ja viihtymisestään he mielellään maksavat. Hauhon Hahkialassa oikein seminaarissa pohdittiin, miten historiasta metsästetään lisää oravannahkoja, revitään tuohta.

Historia on suurta seikkailua, jos sen vain oivaltaa. Television Suuri seikkailu saatiin Kanta-Hämeeseen, koska meillä on historia, josta seikkailu otetaan. Koska historia myy, siitä on myös elinkeinoksi.

Historiankirjoitus on elinkeinopolitiikkaa. Hauhon historia kertoo tapauksen, josta aina irtoaa myyvää hupia turisteille. Rooman paavi julisti hauholaiset pannaan, kun he kieltäytyivät maksamasta kirkon määräämiä veronahkoja.

Hauhon vaakunan neljä oravaa ovat peräisin tästä keskiajan tapauksesta, mutta Markus H. Korhonen pani Hahkialassa paremmaksi: “Hauhon pannapäivät” voisi olla hauska uusi kesäinen matkailutapahtuma.

Oululainen Korhonen on vakaasti sitä mieltä, että historiaa saa käyttää hyväksi tuotteistamisessa ja hauskoja kaskuja saa kertoa. Hän kuitenkin korostaa, että jutun perään pitää kertoa aina tosi tarina ja oikea selitys.

Pelkästään hihasta ei tarinoita pidä vedellä. Hämeen linnassa esimerkiksi ei ole pahemmin ollut ritareita eikä linnanneitoja, joten on älytöntä niitä sinne väkisin tuputtaa.

Sen sijaan ihmisiä kiinnostaa aina se tosiasia, että linnanväki joi joka päivä kolme litraa olutta. Linnassa myös kasvatettiin jalostushevosia ja kudottiin ryijyjä, jotka olivat haluttua tavaraa Ruotsin valtakunnan muissa linnoissa.

Tämän ja paljon muuta mukavaa voi lukea Anna-Maria Vilkunan linnan taloutta koskevasta kirjasta.

Tositarinoita löytyy kerrottavaksi historiankirjoista. Mutta mistä poimit hauskoja tosijuttuja, jos ei ole kirjaa mistä poimia?

Suurin osa Hauhonkin historiasta on vielä tutkimatta. Jatko-osa on tulossa, mutta rahoitus on kiinni yksityisestä Hauho-Seuran ja Hauhon rouwasväenyhdistyksen aktiivisuudesta.

Ennen kuin uusi historiankirja on valmis, kekseliään yhdistysväen pitää järjestää vielä monta juhlaa, seminaaria, konserttia, kirpputoria, teatteriesitystä, Hawujoulua ja ties millaista isoa ja pientä tapahtumaa.

Hamkissa muuten näyttää olevan väkeä, joilla on vaikeuksia ymmärtää historian tuotteistamista ja historiallisen brändin merkitystä. Kuvitelma nykyajan Wetterhoffista vain tekstiilibrändinä on katsojan sokeutta.

Jotta tietoisuus kasvaisi, olisi kiireesti kirjoitettava Fredrika Wetterhoffin elämäkerta. Mikä tahansa firma olisi kateellinen innovatiivisesta tahtonaisesta tuotemerkkinsä taustalla.

Menot