Uutiset

Hämeen Matkailu reagoi hitaasti tulojen putoamiseen

Hämeen Matkailun reagoi hitaasti myynnin romahdukseen ja heikkoon taloudelliseen tilanteeseen. Yhtiön myynti romahti kaksi vuotta, mutta toimintaa ryhdyttiin supistamaan vasta tänä kesänä.

– Toki jälkikäteen voidaan sanoa, että nopeammin olisi pitänyt pystyä reagoimaan, Hämeen Matkailun hallituksen puheenjohtaja Heikki Hietanen myöntää.

Kunnallisen matkailumarkkinointiyhtiön myynti putosi 800000 euroa viime vuonna. Tilinpäätös on saatu valmiiksi vasta kesäkuussa, mutta sitä ei ole julkaistu. Kaupparekisterin mukaan yhtiön liikevaihto laski lähes 700000 euroa 2,6 miljoonaan euroon jo toissa vuonna.

Matkailuyrityksen pääomat ovat 150000 euroa pakkasella. Hämeenlinnan kaupunki joutuu pönkittämään 250000 eurolla yhtiön pääomia pitääkseen sen pystyssä. Lisäksi se antaa 50000 euroa matkailun uudelleenjärjestelyihin.

Hämeen Matkailun johto vaihtui, kun yhtiö oli ajettu kiville vanhalla strategialla. Kehittämiskeskus Oy Hämeen toimitusjohtaja Heikki Hietanen siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi toissa kesänä. Toimitusjohtaja Raija Forsman, joka oli johtanut yritystä vuodesta 2003, jätti sen virallisesti viime kesäkuussa.

– Matkailussa on haettu etunojaa ja kasvua. Suhdanteetkin ovat lyöneet tätä toimintaa korville, Hietanen sanoo.

Tilinpäätös tehtiin uudelleen
Hietasen mukaan henkilöstöä ryhdyttiin vähentämään heti, kun kesäkuussa valmistui viime vuoden tilinpäätös ja selvisi taloudellinen tilanne. Ensimmäinen versio tilinpäätöksestä valmistui jo maaliskuussa, mutta sitä ei hyväksytty. Tilinpäätös tehtiin uudelleen.

– Uuteen tilinpäätökseen kirjattiin oikea tulos: raaka totuus, Hietanen kertoo.

Hietanen kertoo, että toimintaa sopeutetaan uuteen tilanteeseen niin rajusti, että yhtiö tekee jo tänä vuonna plusmerkkisen tuloksen. Näin siitäkin huolimatta, että alkuvuonna toiminta oli vielä tappiollista.

– En osaa tarkkaan vastata, miksei asioihin reagoitu aikaisemmin, sillä tulin puheenjohtajaksi vasta viime kesänä.

Heikki Hietanen tuli alueellisen elinkeinoyhtiön Kehken toimitusjohtajaksi vuoden 2010 alusta. Hämeen Matkailun hallituksen puheenjohtajan toimi vuoden päivät Jouni Haajanen, joka oli myös Hietasen edeltäjä Kehken toimitusjohtajana. Kun Hämeen Matkailu pyrki tiiviiseen yhteistyöhön matkailuyrittäjien kanssa, hallituksen puheenjohtajana toimi pitkään Vanajanlinna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihma.

– Henkilökuntaa lisättiin sekä haettiin selvästi lisää myyntiä ja tuloja. Strategia ei toiminut, Hietanen toteaa.

Suunnitelmien mukaan yrityksiltä olisi saatu entistä enemmän varoja matkailun edistämiseen. Yrityksiä houkuteltiin uudella mallilla myös matkailuyrityksen osakkaiksi. Sen sijaan, että varoja olisi saatu kerättyä yrityksiltä, Riihimäen seudun kunnat irtaantuivat siitä.

– Sikäli onnistuttiin, että yrityksiltä saatiin lisää varoja markkinointiin. Häme-kampanja oli onnistunut.

Hietanen ei usko, että Hämeen Matkailun harjoittama matkailumarkkinointi onnistuu ilman julkista rahaa. Kuntien on edelleen maksettava sen kuluja.

– On muistettava, että matkailu on täällä tärkeä elinkeino, joka on myös kasvanut. (HäSa)