Uutiset

Hämeenlinna 11.4. 2009 Terveyskeskuksissa muutoksen aika Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ja Kuluttajatutkimuskeskuksen yhteinen selvitys suomalaisista terveyskeskuksista maalaa perin murheellisen kuvan. Mikäli ne toimisivat tehokkaammin, sääst

Terveyskeskuslääkäreiden työajasta hupenee suuri osa hallintoon, erilaisiin kokouksiin ja palavereihin. Kehittymättömät tietojärjestelmät nielevät myös työaikaa, mikä on suoraan pois potilaiden hoidosta.

Selvityksen mukaan terveyskeskuksia ei johdeta ammattimaisesti, mikä näkyy muun muassa runsaina sairauslomina. Heikosta johtamiskulttuurista kielii myös se, että työ kuormittaa kovin epätasaisesti eikä virkoihin tahdo löytyä läheskään aina päteviä hakijoita. Henkilökunnan vaihtuvuus on suuri nimenomaan huonoimmin selvityksessä sijoittuneissa terveyskeskuksissa. Ne ovat kaikkea muuta kuin haluttuja työpaikkoja.

Kansalaiset eivät ole tasa-arvoisia, sillä terveyskeskusten palvelukyvyssä on huikeita eroja. Jossakin pääsee lääkäriin jo saman tai seuraavan päivän aikana, toisaalla jonossa joutuu kärvistelemään viikkoja.

Perusterveydenhuollon ongelmista on puhuttu aivan liian pitkään, mutta perusteelliseen remonttiin ei ole tohdittu ryhtyä.

Tuottavuudesta ei ole voitu kiihkotta puhua koko toimialalla, se on ollut kirosana. Aivan liian pitkään on lämmitelty vuosikymmeniä sitten perustettujen terveyskeskusten hohteessa eikä ole välitetty uudistua. Työkulttuurit ja hierarkiat ovat jämähtäneet 1970-luvulle.

Kanta-Hämeessä tehokkuuden ja tuottavuuden malliksi kelpaa Forssa. Se sijoittui valtakunnallisessa vertailussa kolmanneksi.

Forssan seudulla keskitettiin viiden kunnan terveyskeskukset, aluesairaala ja sosiaalitoimen erityispalvelut yhteiseen kuntayhtymään vuonna 2001.

Uusin tietotekniikka otettiin heti käyttöön, lääkärien ja sairaanhoitajien työnjako uudistettiin. Työtilat ja laitteet on pidetty ajanmukaisina ja palkat kilpailukykyisinä.

Hämeenlinnan seudun vuodenvaihteessa lopetettu terveyskeskus puolestaan oli tuottavuudessaan kurasarjassa. Kuntaliitoksen myötä syntyneesen uuteen liikelaitokseen, Hämeenlinnan Terveyspalveluihin onkin nyt ladattu poikkeuksellisen paljon odotuksia.

Terveyskeskukset ovat hyvinvointivaltion peruspalvelujen etulinjassa. Niiden ongelmat välittyvät ja kertautuvat myös erikoissairaanhoitoon sekä vanhustenhuoltoon.

Parhaimmillaan niillä on voimavaroja myös sairauksien ennaltaehkäisyyn, terveysneuvontaan ja valistukseen. Ei siis ole ollenkaan yhdentekevää kuinka terveyspalvelut sujuvat.

Hämeenlinnassakaan ei kannata etsiä syyllisiä saati muistella menneitä, vaan juuri nyt on erinomainen tilaisuus ottaa kokonaan uusi alku.

Entinen meno ei yksinkertaisesti voi jatkua. Opintoretkestä Forssaan saattaisi olla hyötyä eikä se edes maksaisi paljon.

Terveyskeskukset ovat hyvinvointivaltion peruspalvelujen etulinjassa.