Uutiset

Hämeenlinna 11.4. 2010 Välillä hyviäkin uutisia maanteiltä

Hurjastelu ja kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat selvästi vähentyneet talvikuukausina. Viime vuonna kolareissa kuoli kuusikymmentä ihmistä vähemmän kuin edellisvuonna.

Kehitys on kulkenut hyvään suuntaan, mutta silti tieliikenteessä kuoli 280 ihmistä. Luku on edelleen aivan liian suuri. Kaikissa muissa pohjoismaissa liikenteessä kuolee huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin meillä.

Liikenteen asiantuntijat selittävät alenevat onnettomuusluvut ja kaasujalan kevenemisen poliisin uusilla puuttumisrajoilla. Pientäkään ylinopeutta ei viime vuoden lokakuun alusta lukien ole katsottu läpi sormien.

Kirjallisia huomautuksia, rikesakkoja ja päiväsakkoja kirjoitetaan nyt entistä herkemmin. Törkeistä ylinopeuksista kärähtäneiden ajokortti lähtee toviksi kuivumaan.

Viiden kuluneen kuukauden aikana pääkaupunkiseudulla mitattiin miljoonien kuljettajien ajonopeudet. Yli kymmenen kilometrin ylinopeutta ajavien määrä väheni 27 prosentista alle 20 prosenttiin.

Osa entistä maltillisemmasta liikennekäyttäytymisestä saattaa selittyä poikkeuksellisen ankaralla talvella. Tiet olivat lumisia ja liukkaita ja korkeat aurauspenkat haittaisivat näkyvyyttä. Monet autoilijat ottivat valistuksen onkeensa ja varasivat matkantekoonsa kelivaraa, mikä on viisasta muulloinkin kuin talvikuukausina.

Tutkimusten mukaan ajonopeudet ovat pudonneet eniten moottoriteillä ja vähiten yksikaistaisilla väylillä. Eteläsuomalaiset autoilijat ovat pohjoissuomalaisia enemmän keventäneet kaasujalkaansa.

Alkava kevät ja kesä osoittavat, onko myönteinen kehitys vain tilapäinen tilastopoikkeama, vai vaikuttaako poliisin uusi puuttumiskäytäntö ajotapoihin kestävällä tavalla.

Poliisilla on kuitenkin varsin rajalliset voimavarat tehostaa liikennevalvontaa. Valtion tiukka taloustilanne luo aukkoja miesvahvuuteen ja puutteita kalustoon.

Kokemukset automaattisesta ajonopeuksien valvonnasta eli peltipoliiseista ovat rohkaisevia. Tolppia on teiden varsilla tuhatkunta ja niissä noin sata kameraa. Niiden tallennusten perusteella kirjoitettiin viime vuonna jo noin 96 000 ylinopeussakkoa.

Kameravalvontaa on edelleen tarkoitus lisätä, mutta ilmaista sekään ei ole. Yhden laitteiston hinnaksi tulee noin 40 000 euroa.

Uusi ajokortti, vanha auto, kesäyö ja joukko nuoria on pelottavan vaarallinen yhdistelmä, mitä kuolonkolareihin tulee. Viime vuosina tällaiset järjettömän kaahailun dramaattiset lopputulokset ovat olleet aivan liian yleisiä.

Tehokaskaan valvonta ei yllä kaikkialle, poliisi tai kamera ei ole aina siellä, missä pitäisi.

Liikenneasenteisiin ja sen myötä onnettomuustiheyteen pitää edelleen vaikuttaa valistuksen keinoin, vaikka se joskus turhauttavalta tuntuukin.

Liikenneturvallisuus lähtee korvien välistä vielä enemmän kuin rangaistuksien pelosta.

Eletty talvi on rohkaiseva esimerkki siitä, että edes joskus synkät lukusarjat voivat kääntyä parempaan suuntaan.

Uusi ajokortti, vanha auto, kesäyö ja joukko nuoria on pelottavan vaarallinen yhdistelmä.

Päivän lehti

5.6.2020