Uutiset

Hämeenlinna 3.3.2010 Järjetön lakko vaarantaa paljon

Mikään ei auttanut. Kuljetusalan lakko alkoi tiistaina aivan kuten maanantaina – karille päätyneen sovittelun jälkeen – oli nähtävissä.

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus vetosi lakon osapuoliin pikaisen sovinnon neuvottelemiseksi muutama tunti ennen työtaistelun käynnistymistä.

Maan hallituksen vetoomuksella ei ollut mitään merkitystä, tämän tiesivät myös Vanhasen kakkoshallituksen ministerit. Hallitus teki vain sen, mikä tiukassa paikassa on maan tapa.

Pääministeri Vanhanen katsoo, että tilanne on äärimmäisen vakava. Se on juuri sitä – ja varsinkin siksi, että torstaina työt ovat pysähtymässä satamissa.

Kuljetusalan lakosta tulee parhaassa tapauksessa lyhyt. Ahtaajien työehtoja koskevat neuvottelut ovat sen sijaan jokseenkin umpikujassa. Työntekijäpuolen vaatimus irtisanomissuojan huomattavasta parantamisesta on vaikeasti soviteltavissa.

Työnantajien mukaan ahtaajat peräävät irtisanomisesta peräti vuoden palkkaa vastaavaa erorahaa.

Kuljetusalan lakon alkua sävytti näytelmä, joka ei ole missään mielessä eduksi työmarkkinakulttuurille ja sovittelulle.

Pääroolin valitsi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty. AKT hylkäsi hänen johdollaan valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesityksen. AKT valitsi näin työrauhan asemesta lakon.

Räty esitti kuitenkin neuvottelujen jatkamista heti sen jälkeen, kun AKT oli kääntänyt selkänsä sovintoesitykselle. Ilmeisesti hän halusi viestittää suomalaisille, että AKT ei halua lakkoilla.

Kaikella on aikataulunsa, myös tiukoilla palkkaneuvotteluilla. Kyllä AKT oli kyydissä mukana ja ymmärsi, että sovittelija Lonka teki vakavissaan esityksensä työtaistelun torjumiseksi.

Neuvottelujen kumpikin osapuoli oli ”ota tai jätä” -valinnan edessä. AKT painoi ratkaisevalla hetkellä punaista nappia ja tilanne oli sillä selvä.

On aika vaatia, on aika neuvotella, on aika sovitella ja on aika lakoilla. Tätä kaavaa ei voi kukaan muuksi muuttaa.

Kiistan osapuolet kävivät sovinnon kaaduttua kipakkaa keskustelua, jonka painoarvo on vähäinen. Suurilla sanoilla kerätään pisteitä kansan silmissä, lakon päättämisessä niillä ei ole merkitystä.

Tilanne maassa on tuttu: kaksi osapuolta kiistelee, lakko haittaa sivullisia. Tätä ei muuksi muuta Rädyn vuolaat anteeksipyynnöt.

Suomessa voidaan kaiketi aloittaa lakko milloin tahansa. Tuoreen tilastotiedon mukaan maan kansantalous kutistui viime vuonna 7,8 prosenttia, mikä tulos on synkeydessään historiallinen.

Nousu on näköpiirissä, silti suomalaisilla on varaa vahingoittaa omaa maataan. Pahiten kärsivät aina ne ihmiset, jotka ovat heikoimmassa asemassa.

Keskustelu lakko-oikeudesta kiihtynee. Pelisäännöissä on korjattavaa.

Kuljetusalan lakon alkua sävytti näytelmä, joka ei ole missään mielessä työmarkkinakulttuurille ja sovittelulle.

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic