Uutiset

Hämeenlinna hiipii someen

Hämeenlinnan kaupunki suhtautuu myönteisesti sosiaaliseen mediaan (some) kuten esimerkiksi Facebookiin. Kaupunki on jakanut työntekijöilleen vastavalmistuneet ohjeet siitä, kuinka somessa kannattaa käyttäytyä.

-Henkilöstöä kannustetaan sosiaalisen median käyttöön. Olemme joissakin jutuissa mukana, että henkilöstö oppisi joitain näitä käyttämään, kokeilisi niitä ja havaitsisi hyödyn, kertoo kaupungin verkkotoimittaja Kaisa Paavilainen.

Hänen mukaansa moni kaupungin palvelu on jo somessa.

-Facebookissa on jo 12 virallista Hämeenlinnan kaupungin sivustoa ja määrä kasvaa koko ajan. Esimerkiksi hankkeet rouskuttaa siellä tosi tyytyväisenä, Paavilainen sanoo.

Virallista Hämeenlinnan kaupungin sivua Facebookista ei kuitenkaan löydy.

-Se johtuu siitä, että kaikki olivat jo ehtineet mennä sinne ja perustaa omat epäviralliset sivunsa. Yhteisöstä löytyvä Hämeenlinna-ryhmä ei siis ole kaupungin sivu, vaan sen ovat perustaneet yksityishenkilöt, Paavilainen kertoo.


Virtuaalipolkua jatketaan

Facebookin lisäksi kaupunki on kokeillut Youtube-videon käyttöä rekrytoinnissa. Twitterissä Hämeenlinna sen sijaan ei ole.

-Ei siihen mitään erityistä syytä ole, resurssit eivät vain riitä kaikkeen, Paavilainen kertoo.

Yhteisöjen lisäksi kaupungilla on käytössään omia sovelluksia, kuten esimerkiksi Virtuaalipolku-hanke, jota on vetänyt kaupunginkirjasto.

-Virtuaalipolku jatkaa elämäänsä, vaikka hanke päättyykin vuoden lopussa. Sitä ei päästetä kuolemaan, se on niin hyvä, Paavilainen lupaa.

Myös KommenTori on sosiaalisen median sovellus. Kaupungin internetsivuilta löytyvällä KommenTorilla kuntalaiset voivat kommentoida keskeneräisiä asiakirjoja.

-Tällä hetkellä siellä on tehostetun palveluasumisen tarjouspyyntöluonnos, mikä on hirveän tärkeä asia, Paavilainen sanoo.


Nuorisotoimi on aktiivisin

Kuntaliitto julkisti tiistaina tulokset kuntien sosiaalisen median käytöstä. 67 prosenttia kyselyyn vastanneista kunnista arvioi sosiaalisen median olevan joko erittäin tai melko tärkeä väline yhteisöllisyyden kannalta.

Eniten sosiaalista mediaa työssään hyödyntävät kuntien nuorisotoimi ja kirjastot. Näin on myös Hämeenlinnassa.

Joka viidennessä kunnassa on verkkotiedottaja, jonka työhön kuuluu toiminta sosiaalisessa mediassa. Hämeenlinnassa tätä työtä tekee Kaisa Paavilainen.

Minkä verran työajastasi kuluu sosiaaliseen mediaan?

-Ehkä kymmenen prosenttia työajasta. En varsinaisesti päivitä suoraan mitään sivua, vaan yritän koordinoida niitä, joten en voi sanoa, että menisin Facebookiin joka päivä, Paavilainen vastaa.

Hänen mukaansa kaupungin some-aktiivisuus on kasvussa.

-Katsotaan nyt, miten me mennään vaaleihin. Siihen ei ole vielä mitään linjausta, mutta se otetaan varmasti keskustelun alle, miten me hyödynnetään sosiaalista mediaa kuntavaaleissa, Paavilainen kertoo. (HäSa)