Uutiset

Hämeenlinna lähtee palveluostoksille

Palvelu- ja hankintastrategialuonnos ei ole mediaseksikäs yhdyssana. Kun opuksen saa käteensä, tekee mieli ottaa heti nokoset.

Se sisältää kuitenkin mielenkiintoista tietoa tavasta, jolla kaupungin palveluita aiotaan lähitulevaisuudessa tarjota.

Siellä on ihan konkreettisia ehdotuksia lähivuosien muutoksista.

Kaupunginjohtaja Tapani Hellstén sanoo, ettei kaupungin omien palvelujen määrää enää lisätä. Jos palveluja tarvitaan enemmän, niitä ostetaan ulkoa.

Tämä on vain kaupunginjohtajan mielipide. Asiakirja on toistaiseksi luonnos.

Luonnosta käsitellään vielä kaupunginhallituksessa ja valtuustoseminaarissa.

Strategiasta päättää kaupunginvaltuusto kesäkuussa. Sen jälkeen on turha ruikuttaa, jos ei ole antanut palautetta ja nimenomaan asiallista palautetta.

Juuri nyt on aika vaikuttaa siihen, miten palveluja Hämeenlinnassa lähivuosina kaupunkilaisille järjestetään.

Pitääkö kaupungin tuottaa jokainen päiväkoti- ja vanhainkotipaikka omana toimintana?

Vai pitääkö organisaatiota keventää eläköitymisten myötä ja ostaa kaikki ulkoa? Varmaan näiden ääripäiden välimaastossakin on tarjolla vaihtoehtoja.

Kaikkien kaupungin palvelujen tuotteistaminen lähivuosina on joka tapauksessa erittäin tervetullutta. Silloin tiedetään niiden todellinen hinta.

Vasta sitten on mahdollista verrata yksityisen ja kunnallisen palvelun hintaa.

Kaupungin nettisivuilla on helppoa tutustua palvelustrategiaan.

Siellä on mahdollista myös kommentoida sitä.

Palautteen antaminen on sujuvaa niille, joille tietokone, netti ja sähköposti kuuluvat normaaliin elämään.

Paljon vaikeampaa se on niille, yleensä iäkkäille ihmisille, jotka eivät käytä tietokonetta.

Ensin täytyy hommata jostain itselleen strategiapaperi ja sitten vielä kirjoittaa kommentit paperille sekä kiikuttaa kirje postiin tai palvelupisteeseen.

Ei saisi unohtaa, että edelleen on paljon niitä ihmisiä, jotka eivät käytä sähköisiä palveluita, niin helppoja kuin ne ovatkin.

Toivottavasti uusi palvelustrategia tuo jotain uutta kaupungin palautejärjestelmään.

Nykyään moni tuntee itsensä kovin orvoksi, kun pitäisi nopeasti antaa palautetta palveluista.

Nettisivulla se onnistuu sujuvasti, mutta se on täysin kasvoton palautepankki, josta ei voi tietää, lukeeko sitä kukaan ikinä.

Minne ottaa yhteyttä, jos on kiireellistä korjausta vaativa epäkohta? Sitä kaupungin uudessa organisaatiossa on vaikea hahmottaa.

Koska rahat ovat tilaajan eli luottamushenkilöiden takana, tulee kiusaus soittaa suoraan valtuuston tai hallituksen puheenjohtajalle. Ehkä en ole ainoa.

hanna.antila-andersson@ hameensanomat.fi

Pitääkö kaupungin tuottaa jokainen päiväkoti- ja vanhainkotipaikka omana toimintana?

Päivän lehti

5.6.2020