Uutiset

Hämeenlinna on ensi vuonna UNICEFin kaupunkikumppani

Maailman suurin lastenjärjestö UNICEF tulee vuonna 2012 hämeenlinnalaisille entistäkin tutummaksi. Kaupunginhallitus päätti äskettäin tehdä sopimuksen Suomen UNICEFin kanssa vuoden mittaisesta kaupunkikumppanuudesta.

– UNICEF esitti ajatuksen ensimmäistä kertaa toista vuotta sitten. Jo silloin sille näytettiin vaaleanvihreää valoa, kertoo tilaajajohtaja Markku Rimpelä.

Käytännössä kumppanuus tarkoittaa sitä, että UNICEFille pyritään järjestämään näkyvyyttä mahdollisimman paljon. Rimpelän mukaan uusia tapahtumia ei ruveta rakentamaan, vaan yhteistyökumppaneita haetaan jo olemassa olevista.

– Totta kai meillä on omakin vuosikalenteri. Esimerkiksi marraskuussa vietetään lapsen oikeuksien päivää ja keväällä on Jano -kampanja. Näihin vakiintuneisiin tapahtumiin haastamme kumppanuuskaupungin mukaan, sanoo Suomen UNICEFin kampanjapäällikkö Tuuli Lahti.

Mukana nuorten vaikuttamista

Kaupungin oma mauste toimintamalliin tulee UNICEF-vuoden koordinaattorin Mervi Hiltusen työnkuvan kautta. Osallisuuskoordinaattorina hän vastaa lasten ja nuorten osallistumisesta ja vaikuttamisesta Hämeenlinnassa.

– Lapset ja nuoret pääsevät tekemään kaiken näköisiä juttuja kouluissa. Otamme ponnekkaasti esille nimenomaan suvaitsevaisuus- ja kansainvälisyyskasvatusta, sanoo Hiltunen.

UNICEF tarjosi Hämeenlinnalle erilaisia ohjelmia, joihin ensi vuoden keräysvarat voi ohjata. Kohteeksi valittiin laadukas opetus lapsille Keniassa. Kaupungilla on jo ennestään vahva kehitysyhteistyösuhde Nakurun kaupungin kanssa.

– Koska Nakuru on Keniassa, ja koulutus on hyvin lähellä lapsia ja nuoria, oli tämä vaihtoehto aika luonnollinen valinta, sanoo Hiltunen.

Profiili lapsiystävällisenä kaupunkina nousee

Vuoden kuluihin on osoitettu 50 000 euroa. Raha käytetään Rimpelän mukaan ”käytännön juoksutuksiin”, kuten tiedottamiseen.

Viime vuonna Rovaniemi sai kerättyä omalle kohteelleen 210 000 euroa. UNICEFin koko lahjoitusmäärään, lähes 20 miljoonaan euroon, suhteutettuna summa ei ole kovin suuri, mutta kampanjapäällikkö Lahden mukaan kumppanuudessa ei ole kyse vain rahasta.

– Kumppanuudella on pitkäkestoisempia vaikutuksia, kun lasten oikeudet ja UNICEFin toimintatavat tulevat kaupunkilaisille tutuiksi.

Tilaajajohtaja, joka ottaa tänä vuonna tuntumaa UNICEF-vuoteen kummin roolissa Satakunnassa, pitää kumppanuutta merkittävänä asiana kaupungin imagolle.

– Kaupunkibrändin luonnissa se on tosi hyvä juttu. Me tulemme näkymään ympäri Suomea UNICEF-kaupunkina, sanoo Rimpelä. (HäSa)