Uutiset

Hämeenlinna rauhoittaa hevituottajaa

– Työpäivän jälkeen on hyvä lähteä luontoon rauhoittumaan. Nyt voin myös hyvällä syyllä kieltäytyä lähtemästä katsomaan bändejä, mitä muuten joutuisin tekemään joka ilta. Yöelämästä kun olen jo löytänyt etsimäni, keväällä Hämeenlinnan muuttanut Kai ”Hiili” Hiilesmaa sanoo.

Kahdeksan vuotta Helsingissä asunutta Hiilesmaata vetivät Hämeenlinnaan myös tunnesiteet, sillä hän sai rakennettua omakotitalon entisen mummolansa naapuritontille.

– Helsinkiin ei tarvitse onneksi ihan joka päivä ajella, vaan voin kotona tehdä hommia tietokoneella. Diesel-autoon on silti tarkoitus vaihtaa, Hiilesmaa myöntää.

Omaa studiota hän ei ole halunnut perustaa, koska pelkää sen muuttavan työn liian rutiinimaiseksi.

Pienistä kuvioista liikkeelle

Musiikki ja tekniset vempeleet kiehtoivat Hiilesmaata jo pikkupoikana. Hän nauhoitteli ensin omia soitantojaan neliraitaisella nauhurilla, ja pian hänen ”studionsa” alkoi kiinnostaa muitakin. Hiilesmaan äiti vihelsi äänityspelit poikki, kun huomasi 15-kesäisen poikansa luona ravaavan päälle kolmekymppisiä soittajia ja laulajia.

– Äiti sanoi, että nyt keskitytään koulunkäyntiin, Hiilesmaa muistelee.

Hiilesmaan tuottajan uran ei voi sanoa kärsineen äidin päätöksestä – hän on tuottanut kahdeksan kultalevyä ja työskennellyt mm. HIM:n, Apocalyptican, Don Huonojen ja Kauko Röyhkän kanssa. Äidinkin kanssa välit ovat yhä kunnossa, ja Hiilesmaa säilyttää osaa soittimistaan tämän omakotitalossa Keravalla.

– On vaikea sanoa, pidänkö enemmän itse soittamisesta vai muiden musiikin tuottamisesta. Diggaan teknistä puolta ja etenkin miksaamista, mutta toisaalta soittamisen olen aloittanut samoihin aikoihin, Hiilesmaa puntaroi.

Musiikki, tekniikka ja ihmiset

Hiilesmaa hymyilee muistellessaan lehtiartikkelia, joka kertoi miksaajan työn olevan toiseksi stressaavinta maailmassa. Sitä stressaavampia hommia paiskivat kuulemma vain hävittäjälentäjät.

– Joka levyyn liittyy 10 000 päätöstä, joista osa on oikeita ja osa vääriä. Levyn valmistumisen jälkeen tulee aina tyhjä olo ja pieni masennus, Hiilesmaa myöntää.

Siksi Hiilesmaan tuottamat kultalevyt eivät roiku kunniapaikalla hänen uuden kotinsa seinillä. Hän sanoo tuottajan kokevan levyjen teon tuskan kuten artistikin, eikä halua joka päivä muistutusta kaikista prosessin vaikeuksista.

Tuottajan on pidettävä paitsi musiikista ja tekniikasta myös ihmisistä.

– On osattava toimia erilaisten ihmisten kanssa. Paras pääoma tuottajalle on tehdä eri musiikkityylejä eri ihmisten kanssa eri paikoissa, Hiilesmaa summaa.

Tuottajan vastuulla on pitää yhteyttä levy-yhtiöön, hankkia studioon tarvittavat ulkopuoliset soittajat ja pitää kiinni sekä budjetista että aikataulusta.

– Studiossa kuuntelen soittoa ja viilailemme ideoita ja saundeja. Tärkeintä on hyvän ilmapiirin luominen. Jos kaikki näyttää sujuvan hyvin, riittää kun keitän kahvit tai haen kioskilta tupakkaa. Välillä taas täytyy olla jämäkkä ja pitää puolensa, kun kaikilla on oma näkemyksensä asioista, Hiilesmaa selvittää.

Hiilesmaa on sen verran haluttu yhteistyökumppani, että hänellä on varaa viettää kesälomaa.

– Isot bändit keikkailevat paljon kesällä, joten niiden kanssa ei silloin voi oikein edes työskennellä. Ehkä sitten vanhana joudun työstämään jotain rhytm’n’bluesia kesäisin, jotta pysyn leivässä, hän nauraa. (HäSa)