Uutiset

Hämeenlinnasta on tulossa oikea matkailukaupunki

Hämeenlinnan kaupungin imago matkailukaupunkina on noussut parin viime vuoden aikana roimasti.

-Hämeenlinnalla nousua on enemmän kuin millään muulla kaupungilla, Taloustutkimuksen tutkija Ella Toivonen summaa.

Vaikka kaupunki ei olekaan mukana kymmenen parhaan matkailukaupungin joukossa, ei 14. sija 35 kaupungin listalla ole tutkijan mukaan huono.

-Tutkimuksesta ei käy ilmi, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet ihmisten mielikuvaan. Kyseessä on spontaani yleismielikuva kaupungista.

Hämeen matkailun toimitusjohtajan Raija Forsmanin mukaan mielikuvaan vaikuttavia tekijöitä on monta. Hänen mukaansa imagoa ei kohoteta hetkessä.

-Imagon kohottaminen vie aikaa. Esilläolo auttaa aina. Markkinointi, viestintä, yleinen itsetunnon kohotus, asukasmäärän kasvu, Forsman luettelee mahdollisia sijoitusta nostaneita syitä.

Matkailualan ammattilaisen mielestä kaupungin yleinen hyvä hytinä poikii tulosta. Hyvä menestys parin vuoden takaisessa onnellisuustutkimuksessakaan ei ole ollut haitta.

-Kaupunki on menossa myönteiseen suuntaan.

Tutkimuksesta selvisi myös, että suomalaiset yöpyvät kotimaan kaupunkilomillaan yhä useammin hotelleissa kuin sukulaisten ja tuttavien luona.

Tutkimuksen kärkisijoille pääsivät Porvoo, Tampere ja Naantali.

Kaupungit matkailukohteina -tutkimusta on tehty kymmenen vuoden ajan kahden vuoden välein. Kyselyyn vastasi lähes 4 000 15-79-vuotiasta suomalaista. (HäSa)