Uutiset

Hämeenlinnasta valaistaan Suomea digitaalisilla näytöillä

Suuret digitaaliset näytöt hallitsevat muutaman vuoden kuluttua Suomen asutuskeskusten ykköspaikkoja. Näin uskovat hämeenlinnalaiset yritykset Jumbo Digital ja IT Hämeenlinna, jotka aikovat myös myydä ja ylläpitää nämä digitaaliset näytöt.

– Globaalisti alan liiketoiminta kasvaa 70 prosenttia vuodessa. Meidän liikevaihtomme on kasvanut 30 prosenttia vuodessa, sanoo Jumbo Digitalin toimitusjohtaja Mauri Lehojärvi.

Perinteisten mainosvalojen pystyttäminen ja ylläpitäminen on ollut aivan liian kallista. Nyt ledien hinta on pudonnut. IT Hämeenlinnan toimitusjohtaja Reima Väyrynen kertoo, että led-valot maksoivat viisi vuotta sitten kolme ja jopa viisi kertaa enemmän kuin nyt.

– Jo parin vuoden kuluttua digitaaliset näytöt näkyvät Hämeenlinnassa moottoritien katteella ja kauppatorilla, Väyrynen uskoo.

Näyttöihin saa sisältöä

Väyrysen mukaan hintaeroosion lisäksi digitaalisia näyttöjä suosii sisältö. Uusiin näyttöihin saa sisältöä paljon enemmän ja helpommin kuin perinteisiin valoihin. Sisältö on se, jossa Jumbo Digital ja IT Hämeenlinna aikovat näyttää kyntensä.

– Näyttöjä ei voida pyörittää millään powerpointin slideshow’lla. Toimintaan ovat omat ohjelmat ja samalla käyttöliittymällä voidaan hallita yrityksen markkinointia vaikka globaalisti.

– Me pidämme näyttöjä yllä, mutta sisällön tuottaminen voidaan siirtää esimerkiksi mainostoimistolle, Lehojärvi sanoo.

Näyttöjen ylläpitoon rakennetaan oma tietoverkko. Tekninen seuranta on kansainvälisellä pilvipalvelulla.

– Tieturvallisuus on erittäin tärkeä asia, Lehojärvi painottaa.

IT Hämeenlinnalla ja Jumbo Digitalilla on selkeä työnjako yhteistyössä. IT Hämeenlinna markkinoi, myy ja ylläpitää näytöt. Jumbo Digital vastaa näyttöjen hankinnasta, pystytyksestä ja huollosta.

Lehojärvi ja hänen yrityksestään tuli digitaalisten näyttöjen toimittaja yhteistyön kautta. Infomedia oli mediamyyntiyhtiö, joka teki yhteistyötä digitaalisia näyttöjä myyvän yrityksen kanssa. Yhteistyö päättyi siihen, että liiketoiminta ja laitteisto ostettiin Infomedian tytäryritykselle Jumbo Digitalille. IT Hämeenlinna ja Jumbo Digital taas kohtasivat messuilla.

– Olimme tutkineet, miten pääsisimme mukaan tällaiseen liiketoimintaan. Maurin (Lehojärven) konsepti oli viety pidemmälle kuin muiden, Väyrynen kertoo.

IT Hämeenlinna on tietotekniikkayhtiö, jolla on toimipaikat Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä. Jumbo Digital saa sen avulla yhteydet yrityksiin.

– Jumbo Digital ei ole edes ottanut yhteyttä asiakkaisiin. Olen itsekin pari kuukautta vuodessa Kiinassa, jossa näytöt valmistetaan, Lehojärvi sanoo.

Jumbo Digital on jo markkinajohtaja suurten digitaalisten näyttöjen toimittajana. Yhtiön liikevaihto nousee tänä vuonna noin miljoonaan euroon. Yhtiön toimittamat suuret näytöt ovat muun muassa Helsingin jalkapallostadionilla.

– Melkein kaikissa SM-liigajoukkueiden jäähalleissa on jo digitaalisia näyttöjä.

Näytöille on saatava lupa

Väyrynen ja Lehojärvi uskovat näyttöjen määrän kasvuun siksi, että ne ovat ostajalle hyvää liiketoimintaa. Niistä on tulossa mediaa, jonka sisällöllä on arvoa.

–  Asiakkaat yleensä kuolettavat pääomakustannukset ensimmäisenä vuonna. Meillä on asiakas, joka sai kulut takaisin seitsemässä kuukaudessa, Lehojärvi kertoo.

Kirkkaiden näyttöjen tie ei ole pelkkää riemukulkua. Hämeenlinnalaiset toimittajat uskovat niiden valtaavan vain ykköspaikat. Tilaa jää edelleen muun muassa vanhoille neonvaloille ja paperisille mainostauluille. Yksi vaikeus on lupien saaminen kirkkaille valoille.

– Rajoituksia näyttöjen pystyttämiseen on. Muun muassa moottoritien varrella ei saa pyörittää elävää kuvaa, Väyrynen toteaa.

Lehojärvi kertoo, että kymmenestä lupahakemuksesta kahdeksan on hyväksytty. Myyjät ovat joutuneet opiskelemaan periaatteita, joilla saa luvat näytöille.

– Pystymme opastamaan asiakkaita lupien hankinnassa.

Hämeenlinnasta ei myydä Suomeen pelkästään digitaalisia jättinäyttöjä. Samaa tekniikkaa ja sisällöntuotantoa käytetään useissa erilaisissa näytöissä.

– Vastaavalla tavalla toimivia näyttöjä ovat muun muassa erilaiset ovensuunäytöt ja info-tv:t, sanoo Kasper Kenig, joka yhteyspäällikkönä vastaa myynnistä IT Hämeenlinnassa. (HäSa)