Uutiset

Hammaslääkäripalveluita pyritään tehostamaan terveyskeskuksessa

Kaupungin, asiakkaiden ja valtion puolelta tulevat paineet pakottavat terveyskeskuspalveluja tuottavan Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitoksen tehostamaan hammaslääkäripalveluitaan.

Hämeenlinnan kaupunki vaatii liikelaitostensa tuotteistavan palvelunsa eli määrittelemään, mitä tarjottavat palvelut ovat ja mistä niiden kustannukset syntyvät. Hammaskipuiset asiakkaat puolestaan valittavat liian pitkistä jonotusajoista, ja uusi terveydenhuoltolaki taas antoi toukokuun alussa kansalaisille mahdollisuuden valita haluamansa terveysasema oman kuntansa alueella.

-Haasteena on tuottavuuden nostaminen, koska kaupunki pitää talouttaan hirmu tiukalla. On helppo sanoa, että tee nykyresursseilla entistä enemmän hommia ja entistä paremmin, tuskailee Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitoksen toimitusjohtaja Risto Mäkinen.

Hoitokäytäntöjä yhtenäistettävä

Tätä yhtälöä purkamaan liikelaitos on perustanut suunterveydenhuollon erikoistutkijan viran, jota hoitaa virkavapaalla johtavan ylihammaslääkärin virasta oleva Sirkkasisko Arinen.

-Hänen tehtävänään on selvittää, paljonko palveluita tämä koneisto tuottaa nykyisillä voimavaroilla. Sitten muutamme hoitokäytäntöjä ja alamme käyttää uusia ”työkaluja”, jos tarvetta löytyy, Risto Mäkinen sanoo.

Vaikka Hämeenlinnassa on jo onnistuttu karsimaan turhia ja päällekkäisiä suunterveydenhuollon tutkimuksia ja lisätty hoitohenkilökunnan luona käyntejä vapauttaen hammaslääkäreitä hoitamaan vaikeita tapauksia, petrattavaa on vieläkin, Arinen toteaa.

-Hammaslääkäreiden viime vuonna tekemissä toimenpiteiden määrissä on aika hurjia eroja. Maksimi oli reilut 6 100 toimenpidettä ja minimi noin 3 300, kun toimenpiteiden määrä oli vakioitu vaativuuden ja työajan suhteen.

-Ei myöskään ole järkevää, että samana vuonna sekä hammaslääkäri, suuhygienisti että hammashoitaja tekevät suun terveystarkastuksen, ellei siihen ole jotain todellista syytä, Arinen sanoo.

Tavoitteena onkin luoda hammashoidon ammattilaisille jonkinlainen yhteinen normisto ja yhtenäistää hoitokäytäntöjä palvelujen tehostamiseksi.

Kannustejärjestelmä kunnolla käyttöön

Sirkkasisko Arisella on aikaa tehdä selvitystä marraskuun alkuun asti.

Hän olettaa johdon hyödyntävän tutkimuksen tuloksia hammaslääkäreiden kannustejärjestelmän kehittämisessä.

-Kunnallinen työmarkkinalaitos on kirjannut virka- ja työehtosopimuksiin, että tuottavuudesta pitäisi palkita, mutta sitä on ollut varsin hankala toteuttaa paikallisesti. Järjestöt pistävät kovasti hanttiin erillispalkkauksia ja yksilön ominaisuuksiin liittyviä henkilökohtaisia lisiä, joten en tiedä, toteutuuko se. Tämä on kuuma peruna.

Niin Hämeenlinnan kuin muidenkin terveyskeskusten ongelma on, että hyvät hammaslääkärit ostetaan selvällä rahalla joko toisiin kuntiin tai ostopalvelufirmoihin. Virkoja Hämeenlinnassa on reilut 30, mutta niistäkin on osa täyttämättä.

Arinen näkee ostopalveluyrityksissä melkoisen peikon myös hammaslääketieteen puolella.

-Firmat voittavat kuntien kilpailutukset, koska omaavat suuren volyymin ja pystyvät painamaan hinnat mataliksi. Uhkakuvana on, että hammaslääkärit ovat renkeinä monikansallisissa yrityksissä, paiskivat hetken hommia ja vaihtavat taas paikkakuntaa. Kaikki hoidon jatkuvuuden tuomat hyödyt puuttuvat. (HäSa)