fbpx
Uutiset

Harrasteautotapahtumat vetävät väkeä polttoaineen hinnannoususta huolimatta

Vanhojen autojen harrastajat ovat pääosin keski-iän ylittäneitä, mutta mukaan tulee yhä myös uusia kasvoja.
Forssassa viikko sitten järjestetty Pick-Nick veti järjestäjätaho Street Machine Club Forssan (SMCF) mukaan koronaa edeltävän määrän kävijöitä eli 25 000–35 000. Cadillaceja oli paikalla useita. Kuva: Tapio Tuomela

Vanhojen autojen harrastaminen on Suomessa erittäin suosittua. Suosiota ei tule todennäköisesti laskemaan edes polttoaineen hinnannousu, vaikka harrastukseen liittyy voimakkaasti ajaminen ja erilaisissa autotapahtumissa käynti, arvioidaan Suomen ajoneuvohistoriallisesta keskusliitosta (SAHK) ja Finnish Hot Rod Associationista (FHRA).

Esimerkiksi viikko sitten järjestetty Pick-Nick veti järjestäjätaho Street Machine Club Forssan (SMCF) mukaan koronaa edeltävän määrän kävijöitä eli 25 000–35 000.

SAHK:n museoajoneuvotarkastaja Martti Peltonen uskoo, että polttoaineen hinnannousu voi vähentää joidenkin harrastajien ajelua. Toisaalta suuri osa harrastajista liikkuu tällä hetkellä jopa erityisen aktiivisesti, sillä autotapahtumat olivat koronapandemian takia kaksi vuotta tauolla.

– Jos taas mietitään ympäristöasioiden näkökulmasta, vanhojen autojen ajomäärät ovat niin pieniä, ettei niillä ole Suomessa kokonaisuuden kannalta merkitystä, Peltonen sanoo.

Myös FHRA:n puheenjohtajan Jarmo Grönmanin mukaan harrasteautoilla ajetaan pääosin vain kesäkaudella. Vuositasolla kilometrejä kertyy keskimäärin niin vähän, ettei bensan hinnannousulla ole suurta vaikutusta.

Esimerkiksi Helsingissä Malmin lentokentällä kesäkaudella kuukauden välein järjestettävässä harrasteautojen FHRA Cruising -tapahtumassa on ollut tänä kesänä joka kerta yli tuhat autoa. Yhdessä autossa on yleensä vähintään kaksi matkustajaa.

– Tapahtumat osoittavat, että autot ja harrastajat liikkuvat aktiivisesti, ja harrastus voi kaikin puolin hyvin. Autoja tuodaan Suomeen jatkuvasti ulkomailta, ja myös uusia harrastajia saadaan tasaisesti mukaan, Grönman kertoo.

“Internet on helpottanut harrastamista”

Grönmanin mukaan viime vuosina vanhojen autojen pariin on löytänyt paljon ”uusia vanhoja” harrastajia: aikuisia, jotka ovat olleet autoista kiinnostuneita jo 1970–1980-luvulla ja joilla on nyt elämäntilanteensa puolesta aikaa harrastukselle.

Grönman kertoo, että harrastus on kasvanut merkittävästi 2000-luvulla, sillä internetistä löytyy kaikenlaisia autoja ja niihin tarvittavia varaosia.

– Ennen sai tuskailla, mistä löytää minkäkin osan, ja piti tilata osia maahantuojilta. Nyt voi mennä Ebay-sivustolle ja hankkia juuri oikean tuulilasinpyyhkijän, moottorin tai mitä milloinkin. Internet on helpottanut harrastamista todella paljon.

Suosiossa oma synnyinvuosikymmen

Peltosen mukaan vanhojen autojen harrastajat ovat pääosin yli 50-vuotiaita, vaikka intoilijoita löytyy myös nuoremmista ikäryhmistä. Harrastus periytyy helposti sukupolvelta toiselle.

Tapoihin kuuluu usein vahvasti autojen tuunaus: ajoneuvoja puretaan, niihin etsitään osia ja niitä rakennetaan valmiiksi. Myös autojen keräily on yleistä.

– Kun hankkii yhden, tulee yleensä hankittua toinenkin, ja niin edelleen.

Peltosen mukaan monen ensimmäinen harrasteauto on siltä vuosikymmeneltä, jolloin harrastaja on itse syntynyt. Osa muistaa omasta lapsuudestaan jonkin erityisen kauniin automallin ja hankkii sen heti, kun taloudellinen tilanne mahdollistaa tämän. Jotkut harrastajat keskittyvät pelkästään tietyn ikäisiin autoihin, toisilla voi olla autoja useilta eri vuosikymmeniltä.

Merkittävä osa vanhojen autojen harrastajista rekisteröi autonsa museoajoneuvoksi. Museoajoneuvon tulee olla yli 30 vuotta vanha, joten tänä vuonna museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä jo vuoden 1991 ajoneuvoja.

Museoajoneuvojen suosiota selittää muun muassa se, että niihin saa edullisen vakuutuksen. Museoajoneuvolla saa ajaa korkeintaan 30 päivänä vuodessa.

Pick-Nickissä sai kiinnittää huomiota myös autoissa oleviin yksityiskohtiin. Kuva: Tapio Tuomela

Pick-Nickissä sai kiinnittää huomiota myös autoissa oleviin yksityiskohtiin. Kuva: Tapio Tuomela

Menot