Uutiset

Hätäkeskuspäätökseen voidaan ja pitää palata

Hämeen Sanomat totesi maanantaina (19.4.) Hämeenlinnan hätäkeskuksen lakkauttamisesta, ettei lain mukaan tehtyyn päätökseen voi palata. Kyllä voi ja joskus täytyy palata.

Päätöksen laillisuus ei tee siitä automaattisesti taloudellista, tehokasta tai järkevää. Säädettyjen lakien korjaaminen on eduskunnan arkipäivää.

Hätäkeskuspäätöksissä on ennen kaikkea kyse kansalaisten turvallisuudesta. Julkisten ja hyvinvointialojen liiton hätäkeskuksien työntekijöille teettämän kyselyn mukaan yli 80 prosenttia vastaajista arvioi palvelukyvyn ja turvallisuuden heikkenevän. Syyt ovat ilmeisiä. Vain 14 prosenttia lakkautettavien hätäkeskuksien ammattilaista on valmis siirtymään uusiin keskuksiin. Toiseksi liki 90 prosenttia vastaajista arvioi teknisten ratkaisujen puutteiden vaarantavan palvelutason.

Tietotekniikan on perusteltu paikkaavan uusien hätäkeskuksien paikallistuntemuksen puutteita. Teknologia auttaa, mutta se on haavoittuvaa.. Eduslunnan hallintovaliokunta pitää kiireellisenä vanhentuneen ja puutteellisen hätäkeskustietojärjestelmän uudistamista.

Hankinnan kilpailutus on tänä vuonna ja toteutus vuosina 2012-2015. Epäilen, ettei tietotekniikka voisi kokonaan korvata ihmisten tietoja taitoja. Avoimeksi jää kysymys siitä, kuinka turvallisuus taataan uuden tietotekniikan lopulliseen valmistumiseen saakka.

Porilaisen sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) päätös keskittää hätäkeskukset Ouluun, Kuopioon, Kouvolaan, Turkuun, Keravalle ja Poriin vaarantaa kansalaisten turvallisuuden.

Se on syytä ottaa uudelleen harkintaan. Liian usein hallinnollisia uudistuksia tehdään ylhäältä johtaen, mutta arjen todellisuus unohtaen.

Tarja Filatov

Eduskunnan II varapuhemies(sd.)

Päivän lehti

5.6.2020