Uutiset

Haussa sopivasti kolhittu helmi

Toistakymmentä pääosin keski-ikäistä, hieman vatsakasta miestä kiertelee kulkuneuvojen keskellä loisteputkien valjusti valaisemassa hallissa Pirkkalan teollisuusalueella.

Toisinaan joku miehistä pysähtyy tekemään tarkempaa arviota kiinnostavasta menopelistä. Kuuluu vaimeaa mutinaa, kun äijät arvostelevat myyntiartikkeleita itsekseen tai kaverilleen kuiskaillen.

Yksi miehistä laskeutuu ähisten kontalleen tarkastelemaan puskurinsa menettäneen mopoauton alustaa. Toinen raapustaa moottoripyörärivistön edessä muistiinpanoja ruutuvihkoon, ja kiroaa itsekseen lyijykynän terän katketessa. Myymälässä on lähes harras tunnelma.

Ensivilkaisulla halli on kuin mikä tahansa käytettyjen kulkuneuvojen myymälä, mutta pian huomaa, että myynnissä olevista ajoneuvoista jokainen on ottanut osumaa. Toiset vähemmän, toiset enemmän.


Kolhittu asuntovaunu tekisi kauppansa

Autovahinkokeskukseen tullaan paitsi ostamaan, myös vain katselemaan. Jos vaikka osuisi helmi kohdalle.

Ilmajokelainen Sami Vähämaa kertoo poikenneensa paikalle ”ihan aikansa kuluksi”.

Vähämaa on kokenut onnettomuusautojen ostaja. Sellaisia olivat hänen ensimmäiset viisi henkilöautoaan.

-Hinta houkutti, siis silloin kun nämä vielä olivat halpoja.

Nykyisin Vähämaa ei lähtisi aivan yhtä herkästi ostamaan kolariautoa. Kovin on kallista, kokenut autonrassaaja miettii.

-Näyttää siltä, että säästö tavalliseen käytettyyn verrattuna jää minimiin. Toistakymmentä vuotta sitten näillä jopa tienasi.

Vähämaa kuitenkin tunnustaa, että sitä oikeaa hän on tälläkin kertaa tullut etsimään. Hieman kolhittu asuntovaunu kiinnostaisi, mikäli sellainen löytyy sopivaan hintaan.

-Ne vain tuppaavat menemään kolareissa päreiksi.

Toivoa on, sillä esimerkiksi myrskykesän 2010 seurauksena Autovahinkokeskus realisoi 79 asuntovaunua.


Kauppa käy kaksikilpisyydestä huolimatta

Vahingoittuneiden kulkuneuvojen menekki on kova, vaikka ne rekisteristä kertaalleen poistettuina ja uudelleen rekisteröityinä ovat ”kaksikilpisiä”. Huolellakin korjatun kolariauton historia saattaa karkottaa ostajan, mikäli auton haluaa myydä eteenpäin.

-Uusille autoille ei oikein osaa tehdä itse mitään, mutta kyllä täältä varmaan edelleen helmiä löytyy, Sami Vähämaa miettii.

Luulisi löytyvän, ainakin valinnanvaraa riittää. Suomessa kun kolaroidaan tuhatmäärin ajoneuvoja merkkiin ja malliin katsomatta.

Viime vuonna Autovahinkokeskuksen realisoiman ajoneuvon tai tuotteen osti lähes 7400 eri asiakasta. Vertailun vuoksi, hämeenlinnalainen voimakkaasti kasvanut Kamux-konserni arvioi myyvänsä tänä vuonna hieman yli 7000 henkilöautoa.

Autovahinkokeskuksia on Suomessa kolme, Pirkkalassa, Espoossa ja Oulussa. Myymälöiden lisäksi välivarastoja on parikymmentä.

Keskuksista myydään paljon ajoneuvoja ja osia myös Baltian maihin ja Puolaan.


Yksilö löytyi netistä

Kuten ehjien ajoneuvojen, myös vahinkoautojen ja -moottoripyörien kauppa käydään entistä useammin verkossa. AVK:n sivuilla voi etsiä haluamaansa kulkuneuvoa mm. merkin ja ajoneuvoryhmän perusteella.

Näin teki Jouni Pitkäkangas, joka halliin saapuessaan marssii suoraan valitsemansa vuosimallin 2010 Rieju-crossipyörän luokse.

-Pojalle pitää saada kevari. Mopokin haettiin täältä ja hyvin on palvellut, Pitkäkangas ilmoittaa.

Prätkä vaatii talven mittaan pientä ropaamista: vähintään uudet peilit ja ohjaustangon tupit. Etuiskunvaimentimien kunnosta ei ole aivan täyttä varmuutta, mutta pyörän jo etukäteen maksanut Pitkäkangas pitää riskiä siedettävänä.

-Katsoin netissä valokuvista, ettei pyörän alla nyt ihan öljyläikkää ole. Vaikka vielä löytyisi jotain lisävikaa, niin kauppa kannattaa, Pitkäkangas laskee.

Pyörän ohjaustangossa roikkuu hintalappu 2200 euroa, josta Pitkäkangas paljastaa tinkineensä sievoisen siivun. Lopullinen kauppahinta asettui alle puoleen samanlaisen uuden ja ehjän kevytmoottoripyörän hinnasta.

-Saa poika vähän laitettavaa, Pitkäkangas myhäilee. (HäSa)