Kolumnit Uutiset

Hei me Suomi-juntit lennetään

Helsinki-Vantaan lentokentällä kupli kunnolla tiistaina, kun koneellinen matkustajia laskeutui myöhässä. Näin kävi, koska lentokone joutui moottorivian takia laskeutumaan Venäjän Samaran kentälle.

Tämä oli liikaa monelle matkustajalle.

Mikä sen sujuvampaa kuin kaataa sanko heti lentokentällä Finnmatkojen viestintäjohtajan Anu-Eveliina Mattilan niskaan. Hän otti vastaan haukkujen ryöpyn, tästä kertoi Ilta-Sanomat.

Paska loma, paska lento, paska matkatoimisto.

Tapaus todistaa kuinka tottumattomia turisteja ovat vasta puusta laskeutuneet suomalaiset.

Millä ihmeen järjellä kukaan voi kuvitella, että matkaajia odottivat Samaran kentällä ylenpalttiset hotellihuoneet ja herkuilla katetut ruokapöydät?

Ehkä junttituristit eivät tiedä, mikä on hätälasku? Se on lentokoneen poikkeuksellinen lasku esimerkiksi teknisen vian takia.

Suhteellisuudentaju taisi monelta lomailijalta jäädä Thaimaan Phuketiin.

Kyllä, sellaista voi sattua, että turisti joutuu odottamaan peräti 17 (!) tuntia kolkon betonisella lentoasemalla nälissään.

Jos tällaiseen mahdollisuuteen ei voi varautua, on parasta viettää lomaa omalla sohvalla.

Se on turvallista löhöilyä ja loman epäonnistumisen syyn löytää peiliin vilkaisemalla.

Suomalainen jopa ruskettuu, kun ryyppää tarpeeksi.

Taas kerran kiukuteltiin myös tökkivästä tiedottamisesta. Matkustajien mukaan tieto ei kulkenut siitä eikä siitä…

Matkatoimistot järjestävät matkoja eivätkä huipputiedottamista, joten ei pitäisi vaatia kohtuuttomia.

Asia on tasan näin yksinkertainen. Varsinkin poikkeuksellisessa tilanteessa tiedotus tökkii jo yksin siksi, että tietoa ei ole tai se on epäluotettavaa, muuttuvaa.

Lomamatkan pienen häiriön paisutteluun voi olla yksinkertainen selitys: ahneus.

Matkailijat ilmeisesti haistoivat, että on sopiva tilaisuus kupata matkatoimistoa.

Lomailijoiden täytyi olla siis yritysjohtajia, sillä presidentti Sauli Niinistön tulkitun todistuksen mukaan vain nämä ovat ahneita.

Presidentti oli ennen ahne, mutta hän ymmärsi vaatia palkkansa leikkaamista.

Matkailijat ovat saamassa Finnmatkoilta 10 prosentin hyvityksen – yleisten pelisääntöjen mukaisesti – matkansa hinnasta.

Miksi?

Lentokoneen moottoriin voi tulla vika. Tämä on elämän laki, johon lentomatkustajan pitää varautua. Aina ehjää konetta ei ole vielä keksitty.

Sekä lentoyhtiö että matkatoimisto pitivät matkustajista äärimmäisen hyvää huolta. Kun koneeseen tuli vika, turva taattiin hätälaskulla ja vika vielä nopeasti korjattiin.

Matkatoimistoa sakotetaan asiakkaiden elämän turvaamisesta.

Korvaus on valopään keksintö.

Päivän lehti

31.3.2020