Uutiset

Heikki Virtasella lupaava paluu kiihdytysradoille

771 hevosvoimaa hirnuu nokkapellin alla, mutta menoa pitää suitsia. Janakkalalainen Heikki Virtanen tietää, miltä tuntuu kiihdyttää autolla varttimaili mahdollisimman lähelle 8,9 sekunnin aikaa.

– No sehän onnistuu aika hyvin, vaikka pidin välillä 20 vuotta taukoa radoilta. Sen verran lähtörefleksini vielä pelaavat, että ylsin SM-pisteissä kuudenneksi, Virtanen kertoo.

Virtanen palasi radoille Super comp -luokan lähes kahdeksanlitraisen Chevrolet Camaron ratissa. Kokemusta miehellä on myös muun muassa Competition-luokan menopeleistä.

– Sitä luokkaa ajoin ennen taukoani, mutta siinä tahtoivat kuitenkin menestyä vain ne, joilla oli eniten rahaa. Super comp on pienemmän budjetin luokka, jossa voi ajaa monenlaisilla kiihdytysautoilla – vaikka purkirunkoisilla dragstereilla, Virtanen muistuttaa.

Blue Shaker Racingin kuski keräsi pisteistä viidestä SM-osakilpailusta. Vain Kalajoen lentokenttäradalla ajettu kisa jäi väliin.

– Kausi sujui lopulta paljon paremmin kuin osasin odottaa. Tarkoitus oli nimittäin vain harjoitella ensimmäinen kesä, mutta pinnoja kertyikin ihan mukavasti. Kuudes sija kolmentoista kuskin luokassa oli ihan hyvä saavutus, Virtanen arvioi.

Virtasen luokassa kiihdytetään 402 metrin matkalla mahdollisemman lähelle 8,9 sekunnin indeksiaikaa. Mistään körötelystä ei kuitenkaan ole kyse.

– 200 metrin jälkeen vauhtia on jo 200 kilometriä tunnissa, ja loppunopeutemme on noin 247 kilometriä tunnissa. Joka poika ajaa moottoritien suorilla katu-Ferrarilla päälle kahtasataa, mutta meidän on kelattava vauhtimme lyhyellä matkalla. Kyllä siinä saa olla koko ajan ratin takana tarkkana muun muassa pidon kanssa, Virtanen kuvailee.

Tiukkoja kisojakin Super compeilla ajetaan.

– EM-kisan yhteydessä heinäkuussa ajetussa kisassa hävisin ruotsalaiselle Pohjoismaiden mestarille huimat 24 tuhannesosaa, Virtanen nauraa.

Kunnon jytinät

Virtasen vuoden 1969 mallin Camaro on melkoinen raaseri. Meteli oli korvia huumaavaa kuskin täräyttäessä autonsa käyntiin Blue Shaker Racingin tallin pihassa Janakkalassa.

– Auton kori löytyi Lahdesta ja moottori sekä vaihteisto Ylöjärveltä. Sen verran kireästä pelistä on kyse, että bensakin on 109-oktaanista. Kunnon kiihdytysvehkeessä pitää olla myös jarruvarjo, joka on pakollinen, jos loppunopeus ylittää 240 kilometriä tunnissa. Aika hyvä paketti tämä taitaa olla, sillä sitä yritettiin jo ostaakin kauden aikana, Virtanen muistelee.

Blue Shaker Racing ei ole mikään yhden miehen show. Camaroa olivat tiistaina kuskin lisäksi noitumassa käyntiin tiimipäällikkö Timo Nyberg ja päämekaanikko Markku Savola.

– Tiimissämme on Heikin lisäksi viisi jäsentä ja menossamme on mukana myös joukko hyviä tukijoita. Tavoitteena on ajaa ensi kaudella jo voitostakin ja pitää tietysti myös hauskaa. Talven ohjelmassa meillä on panna kuskin lähtörefleksit kuntoon, virnuilee tiimipäällikkö Nyberg.

Virtanen suunnittelee ajavansa ainakin yhden kisan myös Ruotsissa. Se tietää lisää urakoitavaa ainakin mekaanikko Savolalle.

– Ihan koko moottoria ei sentään tarvitse joka kisan jälkeen purkaa, mutta venttiilien kanssa riittää kyllä ohjelmaa lähtöjen välissäkin, Savola kertoo. (HäSa)

Asiasanat