Kolumnit Uutiset

Herätys kauppiaat, asiakasmassat vyöryvät

Kahdeksan päivän kuluttua tärähtää. Noin 50 000 konserttivierasta saapuu kaupunkiin, ja Hämeenlinna tuplaa asukaslukunsa hetkeksi.

Aluksi tuntui siltä, että kantahämäläiset lämpenevät Kantolan tapahtumapuiston avauskeikalle hitaasti.

Kun yrittäjiltä kyseltiin keväällä visioista ja suunnitelmista, ei niitä juuri ollut. Näytti jopa siltä, ettei kukaan ota mahdollista asiakasmassaa tosissaan.

Esimerkiksi eräskin ravintolayrittäjä kommentoi: ”niin varmaan”, kun hänelle ehdotettiin päiväksi venereittiä keskustasta tapahtumapuiston viereen.

Nyt on kiitettävästi herätty siihen, että Hämeenlinnaan saapuu joukko maksavia asiakkaita.

Ravintola- ja majoituskapasiteetti tuntuu olevan kohdallaan ja henkilökuntaa varattu palvelemaan uusia asiakkaita.

Hienoa, että on ilmaantunut myös uusia yrittäjiä, jotka ovat myös saaneet lupia.

Aluksi ihmetystä herättänyt venekyytikin on halukkaille järjestetty.

Vip-vieraat on otettu myös hyvin vastaan. On helikopterikyytejä ja kuumailmapalloajelua.

Linnan kehityksen myyntipäällikkö Jonna Piiroinen on tyytyväinen siihen, että ravintola- ja majoituspuoli on ottanut 50 000 ihmisen tarpeet hyvin huomioon.

Hän toivoo, että ajattelu laajenisi syömisestä, juomisesta ja nukkumisesta vähän laajemmalle.

Tarpeita on monia aina kertakäyttösadetakeista uimahousuihin ja kaikkea siltä väliltä.

Todennäköistä on, että osa konserttivieraista tulee paikalle jo hyvissä ajoin ennen keikkaa ja katselee kaupungilla ympärilleen. Soisi, että muutkin kuin ravintolat huomioivat tämän. Esimerkiksi keskustan kauppojen kannattaisi pitää ovet auki ja kampanjoida.

Jokainen turisti tietää, että aina mukaan jotain tarttuu, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan.

Tapahtuma on hämeenlinnalaisille uusi kokemus. Osa yrittäjistä ajattelee, että katsotaan ensimmäinen kerta ja toisella kerralla toimitaan suunnitellusti ja otetaan opiksi.

Hienoa olisi, että jo ensimmäisellä kerralla asiakkaille tarjottaisiin kaupungilla elämyksiä, hyvää palvelua, erilaisia tuotteita ja etenkin avoinna olevia liikkeitä.

AC/DC-kansa on kuitenkin maksukykyistä ja keski-ikäistä väkeä, joka keskittyy muuhunkin kuin oluen nauttimiseen.

Menot