Uutiset

Herkkumaa suosittelee muillekin Venäjä vientiä

-Suosittelen erittäin lämpimästi lähtemistä Venäjälle, Herkkumaan toimitusjohtaja Atte Rekola sanoo.

Hämeenlinnalainen Herkkumaa lähti viemään elintarvikkeitaan Venäjälle vuonna 2008. Nyt yrityksen liikevaihdosta 5-7 prosenttia syntyy Venäjän kaupasta ja kauppa kasvaa koko ajan.

-On kuitenkin oltava realisti. Mahdollisuudet Venäjällä ovat valtavat, mutta riskejä on aina, Rekola opastaa.

Toimitusjohtaja Rekola kertoi perheyrityksensä Venäjän kaupasta Hämeen kauppakamarin ja Kehittämiskeskus Oy Hämeen Pietari-seminaarissa. Herkkumaa olivat esimerkkinä onnistuneesta viennin käynnistämisestä.

-Paperityö on aivan järkyttävää ensi vaiheessa, kun opetellaan asioita, Rekola kertoo.

Herkkumaa pääsi aloittamaan viennin maahantuonti- ja vähittäiskaupan yrityksen kautta. Kumppani hoiti myös sen tuotteiden sertifioinnit.

Herkkumaa vie Venäjälle nyt 35 eri tuotetta, tärkeimpiä ovat maustekurkut. Niitä myydään Pietarin lisäksi Kazanissa, Jekaterinburgissa ja Moskovassa. Rekola nauratti yleisöä mainitsemalla Kazanin erityisen tärkeäksi, koska HPK:n kasvatti Niko Kapanen pelaa siellä.

Venäjällä kurkut ovat perinteistä ruokaa. Silti venäläiset ostavat kurkkuja suomalaisina säilykkeinä.

-Argumentteja ovat laatu, maku ja hyvä maine. Venäläiset pitävät jo tavallisia suomalaisia elintarvikkeita luomuna.

Rekola kertoo, että suomalaisuus on niin tärkeä asia, että pakkauksista on löydyttävä suomenkielinen teksti. Herkkumaan etiketissä maalaistalon pihassa jopa liehuu Suomen lippu.


Suomessa ovat?kotimarkkinat

Yksin Pietarissa päivittäistavarakaupan markkinat ovat lähes yhtä suuret kuin koko Suomessa. Suomelle Venäjällä on markkinoita lähes rajattomasti. Rekola kehottaa silti laittamaan jäitä hattuun.

-On muistettava, että Suomessa ovat kotimarkkinat. On vain yksi strategia olla Venäjän markkinoilla.

Sertifioinnit ja raja nostavat tuotteiden hintaa, kun niitä viedään Suomesta Venäjälle.

-On tuotteita, joita ei kannata viedä Venäjälle. Kysyntä on tarkistettava.

Suomessa kauppa vaatii usein markkinointirahaa, kun se ottaa päivittäistavarakaupan tuotteita myyntiin. Rekolan mukaan tällaisesta ”hyllyrahasta” on Venäjällä kirjava käytäntö. Jokainen sopimus on neuvoteltava erikseen.

-Neuvotteluissa otetaan aina esille uusia asioita.

Venäjällä arvostetaan johtajia ja henkilökohtaisia yhteyksiä heihin. Johtajan on hyvä itse käydä paikalla.

– Henkilökohtaisia yhteyksiä ei Venäjällä korvaa mikään. Yhteydet on tehtävä joka kaupunkiin erikseen.

Pietari-seminaarin osanottajia kiinnosti, onko Herkkumaa saanut aina maksut Venäjältä. Herkkumaan kokemukset ovat siitäkin vain hyviä.

-Meille on pitänyt aina maksaa ennen seuraavaa toimitusta. Emme ole synnyttäneet isoa luottotappioriskiä.

Herkkumaa on selvittänyt mahdollisuuden tuoda Venäjältä raaka-aineita, joista valmistettaisiin takaisin maan omille markkinoille elintarvikkeita.

-Ongelmana ovat tullit. Hinta nousisi älyttömän korkeaksi. Toiminnan pitäisi olla siellä. (HäSa)

Päivän lehti

31.5.2020