Uutiset

Herrat lentävät, kansa saa kävellä

Suomi joutui heti elokuun alussa pahaan ilmakuoppaan. Se on kauhun paikka, kun lentoyhtiö Finncomm lopetti lennot Porista ja Seinäjoelta Helsinkiin.

Porista tuli itkusta päätellen suljettu keskitysleiri, josta ei pääse mihinkään ilman lentokonetta. Seinäjoki ei kehtaa näytellä aivan yhtä kärsivää, koska suomalaiset tietävät kaupungin rautatiekaupungiksi.

Elämä ei oikein voi kaupungeissa jatkua, jos ei pahimmillaan vain muutamalle kymmenelle lentomatkustajalle löydy päivittäin tietä ilmojen halki Helsinki-Vantaa-lentokentälle.

Palataan kiitotien alkuun. Miksi lennot loppuivat?

Matkustajia ei ole tarpeeksi. Ja kun ei ole, lentäminen on tappiollista. Ilma kannattaa lentokonetta, lentoyhtiötä vain riittävä määrä euroja.

Lopputuloksen pitäisi olla selvä: kun ei ole matkustajia, ei ole lentojakaan. Aivan samasta syystä ei esimerkiksi Hämeenlinnassa eikä Hattulassakaan ole lentokenttää.

Tässäkin asiassa on kuitenkin turha nojata terveeseen järkeen.

Kun Suomessa syntyy ongelma, se sosialisoidaan, siitä tulee koko yhteiskunnan ja veronmaksajien ongelma. Niin nytkin.

Pois laskuista, että Porissa Sampo-Rosenlew ja Seinäjoella Atria joutuisivat itse miettimään, miten niiden työntekijät pääsevät Helsinkiin, kun lentämiseltä katkaistiin siivet.

Meidän kaikkien asia on kantaa huolta suuryhtiöiden matkustamisesta. Käsittämätöntä, mutta näin se edelleen menee.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen (kesk.) pitää lentämisen jatkumista elintärkeänä maakuntien kehitykselle.

Yhteydet on turvattava hänen mielestään hinnalla millä hyvänsä. Totta: hinnalla millä hyvänsä.

Jos näin on, miksi Pori ja Seinäjoki eivät pane rahaa likoon? Kaupungit vastaavat kehittymisestään, mitä tekemistä tässä on koko maan veronmaksajien rahoilla?

Samainen Kietäväinen esittää työntekijöille maksettavien matkakorvausten rajoittamista. Pakko on uskoa, että kesä on ollut helteinen.

Kun Porista ja Seinäjoelta ei lennetä, Kietäväinen kurittaisi koko maata korvausten rajoittamisella! Mieshän ampuu hyttystä kokonaisella tykistöpatterilla.

Pian oltaisiin tilanteessa, jossa Hämeenlinnakin voisi vaatia veronmaksajilta lentokenttää, koska työmatkoja ei voi ajaa omalla autolla.

Suomessa on kyllä matkustamisen ongelmia, sellaisia, jotka pitäisi sosialisoida, ottaa yhteiskunnan ratkaistavaksi.

Nämä ongelmat eivät ole Porin ja Seinäjoen lentokentillä.

Syrjäseuduilla monet mummut ja papat ovat totisen paikan edessä – ainakin sitten, kun ruosteinen Lada jämähtää viimeisen kerran paikoilleen.

Miten päästä kilometrien päähän kirkolle, kylän ainoaan kauppaan ostamaan ruokaa? Kävellen? Pääasia, että herrat lentävät?