Uutiset

"Hetken muoti-ilmiö" kantaa jo kokonaisen festivaalin

Ei tarvitse kuin pikaisesti tarkastella nykyisiä musiikkilistoja huomatakseen, että rap-musiikki myy. Mielikuva rapista valtavirtaisuutta kaihtavana katukulttuurina istuu silti tiukassa.

Onko rap siis vaihtoehtokulttuuria, kaupallinen muotioikku vaiko länsimaisen musiikkikulttuurin keskeinen osa? Ehkä hieman niitä kaikkia.

Pohjoismaiden suurin pelkälle rap-musiikille omistettu festivaali Blazin´ järjestetään perjantaina Oulussa. Festivaalille odotetaan 5000 kävijää. Tapahtuman järjestäjänä toimiva Henri Pyykkö ei usko, että näin suuren rap-festivaalin järjestäminen olisi ollut mahdollista vielä muutama vuosi sitten.

Rap on vakiinnuttanut paikkansa suuren yleisön tietoisuudessa.

– Rap on tavallaan nykyajan rokkia, Pyykkö kiteyttää.

Rapin suosion nousulle ei ole yhtä tiettyä syytä.

– Ehkä se johtui siitä, että rap oli koskematon musiikinlaji, joka ei ollut aikaisemmin ollut suuren yleisön suosiossa, Pyykkö pohdiskelee.

Alkuajat vaikeita

Festivaalilla esiintyvä Travis Bicle on Suomen rap-pioneereja. Travis Bicle vaikutti 1990-luvun alussa aloittaneessa Nuerassa. Yhteistyö Nueran toisen puoliskon kanssa jatkuu, mutta painopiste on sen verran muuttunut, että kokoonpano esiintyy Travis Biclen nimellä.

Travis Bicle on onnellinen, että rapin suosio on lisääntynyt ja näin suuren festivaalin järjestäminen on mahdollista. Uran alkuaikoina bileitä ei tahtonut saada pystyyn.

Alkuaikoina kuullut kommentit tuntuvat nykytilanteen valossa sekä hauskoilta että katkerilta. Suomalaisen rapin pioneerit lyötiin maahan monta kertaa ja heitä yritettiin lannistaa.

– Sanottiin, että eihän tuo ole mitään musiikkia eikä siinä tarvita minkäänlaista taitoa. Ei silloin mitenkään osannut tajuta, että hiphop voisi tulla näin suosituksi.

Suosion hyväksikäyttöä

Suosion lisäännyttyä hiphopia syytettiin pitkään pelkäksi muoti-ilmiöksi. Travis Biclen mukaan hiphopin suosio on kestänyt jo niin kauan, että tällaisilta väitteiltä alkaa pudota pohja.

Hiphopin menestys on kuitenkin tuonut esille myös ”kaikennäköisiä taikureita”, jotka pyrkivät ratsastamaan suosiolla.

– Hiphopin muodikkuutta käytetään joskus väärällä tavalla hyväkseen. Siitä tehdään sellaista puolihuumoria. Pitkään kuviossa mukana olleesta tuntuu pahalta, kun kulttuuria tavallaan raiskataan.

Travis Biclen yleisöstä suuri osa on vanhoja Nuera-faneja, jotka ovat vannoutuneita hiphop-kulttuurin kannattajia. Mies saa kuitenkin palautetta hyvin monenlaisilta ihmisiltä aina kymmenvuotiaista viisikymppisiin.

Blazin´-festivaali tavoittelee yleisökseen eri ikäisiä ja -henkisiä rapin kuuntelijoita. Festivaalin päätähti, amerikkalainen Onyx vetoaa ennen kaikkea yli kolmikymppiseen kuulijakuntaan. Toisaalta lavalle nousee 15-vuotias tamperelaisräppäri Raimssi, jonka kuulijoista suuri osa on artistin omaa ikäluokkaa. Helsinkiläinen Serkkupojat taas houkuttelee vihreästi ajattelevaa kuulijakuntaa.

– Olemme yrittäneet iskeä vähän joka suunnasta, Pyykkö sanoo.

Päivän lehti

3.4.2020