Uutiset

Hienotunteisesti viimeiselle matkalle

Toimitusjohtaja Mikko Oksanen pyyhkäisee olemattoman pölyt puvuntakkinsa hihoista ennen valokuvaamista. Kanta-Hämeen vainajien kuljetuksista vastaavan Midian Protect Oy:n nokkamies haluaa näyttää, että homma on hienotunteisesti hallussa. Toisin kuin edeltäjällä.

-Takaamme, että homma toimii paremmin kuin ennen, Oksanen vakuuttaa.

Kanta-Hämeen poliisilaitos kilpailutti vainajien kuljetukset uudelleen, koska edellinen yrittäjä ei kuljettanut vainajia pois kuolinpaikalta sovitussa määräajassa.

Apulaispoliisipäällikkö Kimmo Pekkalan mukaan kuljetuspalvelun lopettamisesta sovittiin edellisen yrittäjän kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä.

Yrittäjä ehti hoitaa kuljetuksia vain vajaan vuoden. Uusi yrittäjä aloitti maaliskuun alusta.


Huhuja asiattomasta käytöksestä

Ylen MOT-ohjelman mukaan omaiset olisivat tehneet valituksia edellisen yrittäjän kuljetuskalustosta ja henkilökunnan tökeröstä käytöksestä. Pekkala ei ole tällaisista valituksista kuullut.

-Yhteistyö kompastui viipeisiin. Vaikeuksia oli puolin ja toisin, ja totesimme, että molemmille osapuolille oli parhaaksi päättää sopimus, Pekkala sanoo.

Vainajien kuljetuksia on Kanta-Hämeessä noin 400 vuosittain. Poliisi maksaa kuljetuspalvelusta suunnilleen 100 000 – 150 000 euroa vuodessa. Uusi tarjouskilpailu houkutteli kolme tarjousta.


Järjestysmiehet ratin takana

Kanta-Hämeen vainajien kuljetuksista kuolinpaikalta sairaalaan vastaa seuraavat neljä vuotta valkeakoskelainen Midian Protect Oy.

Midian Protectin omistajat, Mikko Oksanen ja Kari Käkönen, ovat tätä ennen järjestäneet työkseen järjestyksenvalvojien koulutusta.

Aiemman suunnitelman mukaan yritystoimintaa piti laajentaa myös ravintola-alan työvoiman välittämiseen, mutta liikeidea tyrehtyi harmaaseen talouteen.

-Meillä piti olla kiireavun välittämistä, mutta huomasimme pian, että se ei rehellisellä toiminnalla pyöri, koska monet työntekijät olisivat halunneet palkkansa pimeänä, Oksanen sanoo.

Oksanen ja Käkönen ovat aikaisemmin työskennelleet apumiehinä vainajien kuljetuksia järjestävässä yrityksessä. Käkösellä on kokemusta myös hautaustoimistotyöstä.

Kaksikon lisäksi Midian Protect työllistää yhden työntekijän, Jari Mäkelän, mutta toista työntekijää ja tuuraajia ollaan parhaillaan valitsemassa. Tarkoitus on, että Mäkelän ja uuden työntekijän asemapaikaksi tulee Hämeenlinna. Oksanen ja Käkönen aikovat itse pysyä lähinnä tuuraajien joukossa.


Ammattikalustolla liikenteeseen

Oksasen mukaan vainajia kuljetetaan pääasiassa viisi vuotta vanhalla, hautauskäyttöön rekisteröidyllä Chryslerillä. Kiireellisissä tapauksissa vainajia saatetaan kuljettaa vanhalla farmari-Volvolla, mutta sekin on rekisteröity ruumisautoksi.

Oksasta harmittaa, että jotkut hautaustoimistot ovat arvostelleet vainajien kuljetuksen olevan nyt epäammattimaisissa käsissä. Aikaisemmin hautaustoimistot vastasivat vainajien kuljettamisesta kuolinpaikalta keskussairaalaan kuolinsyytutkimukseen.

-Meillä ei ole mitään eturistiriitaa, koska emme tyrkkää omaisille käyntikorttia kouraan, jotta saisimme järjestää hautajaiset, Oksanen puolustautuu. (HäSa)