Uutiset

HPK kiillottaa kilpeään laajan kyselyn avulla

Kaikki voivat ensi maanantaista lähtien kahden viikon ajan sanoa mielipiteensä HPK:n toiminnasta. Kyselyyn pääsee vastaamaan Hämeen Sanomien, Hämeenlinnan kaupungin ja HPK:n verkkosivuilta löytyvän linkin kautta.

Hämeen Sanomien ja kaupungin lisäksi kyselytutkimuksessa yhteistyökumppaneina ovat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Haaga Helian alainen Sport Business School Finland.

Hamkin oppilaat haastattelevat ihmisiä myös kauppakeskus Goodmanissa samoihin aikoihin, kun Kerholla on peli meneillään Rinkelinmäellä. Tarkoituksena on saada selville, miksi ihmiset eivät ole lähteneet katsomaan jääkiekkoa. Kaikilta kyselyyn vastaajilta toivotaan myös tietoa siitä, mitä he oikeasti ajattelevat Kerhosta.

– Tutkitun tiedon avulla pystymme kehittämään toimintaamme muutenkin kuin mutu-pohjalta. Samalla Hamkin opiskelijat saavat oikeita, työelämälähtöisiä tutkimushankkeita, HPK:n myyntipäällikkö Jukka Laamanen sanoo.

HPK:n toimitusjohtaja Risto Korpela kuvailee tutkimuksen tarkoitusta ritaritermein.

– Jos kilpemme ei jostain kohtaa ole kirkas, haluamme kiillottaa sitä parantamalla toimintamalliamme ja -tapojamme.

Ideoita tulevaan kauteen

Lehtori Vili Nurmi Sport Business School Finlandista arvioi, että tutkimuksen ajankohta on ihanteellinen nyt, kun jääkiekon ympärillä kuohuu monella tapaa. Esimerkiksi vähentyneistä yleisömääristä on puhuttu paljon tänä syksynä.

– Usein tutkimuksissa haastatellaan jääkiekkoon jo sitoutuneita ihmisiä, nyt halutaan mukaan aivan uusia vastaajia, myös niitä, jotka eivät käy peleissä. Emme tutki vain tutkimisen ilosta, vaan selvitämme, mikä saisi ihmiset lähtemään katsomaan otteluita, Nurmi sanoo.

Kirsi Meriläinen Hamkin liiketalouden koulutusohjelmasta on iloinen siitä, että oppilaitoksen ja HPK:n jo vuosia jatkunut yhteistyö saa uuden muodon.

– Kyselytutkimus on yhteinen ponnistuksemme aluevaikuttavuuden hyväksi. Ajattelemme niin, että HPK:n palvelut ovat osa laajempaa alueellista kokonaisuutta, Meriläinen sanoo.

Suomessa toistaiseksi ainutlaatuisen kyselyn tuloksia analysoidaan alkuvuodesta vastaajien henkilötietoja suojellen. Saadut ideat ja toiveet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon HPK:n seuraavan kauden otteluissa ja markkinoinnissa.

Seuraavana Pelicans

Sport School Finland on aloittamassa samanlaista yhteistyötä myös Lahden Pelicansin kanssa.

– Jääkiekkoseuroissa toimintaa täytyy koko ajan ammattimaistaa. Samalla täytyy muistaa, että kausikorttilaisille ei pidä missään nimessä kääntää selkää, Nurmi muistuttaa.

Laamasen mukaan tutkimuksen kannalta olisi hyvä, jos kyselyyn vastaisi vähintään kolmesataa ihmistä, tuhat vastaajaa olisi jo erinomainen tulos. Goodmanissa opiskelijoiden tavoitteena on saada vähintään sata haastateltavaa sanomaan mielipiteensä.

Asiasanat