Uutiset

HS: McDonald’s ja monet pikaruokalat syyttävät asiakkaitaan jätteenlajittelun sakkaamisesta

Aihekuva: Juhani Salo, arkisto

Kestävä jätteidenkäsittely näyttää olevan pikaruokaravintoloissa vielä alkutekijöissään.

Helsingin Sanomien mukaan hampurilaiskääreet, servietit, mukit ja pillit kipataan ravintolasalissa samaan roskakoriin niin Hesburgerissa, McDonald’sissa, Burger Kingissä kuin useimmissa Subway-ravintoloissakin.

Vain juomatta jääneelle limsalle on yleensä oma nestesäiliönsä.

Hesburger että McDonald’s kertovat kokeilleensa lajittelua ainakin osassa ravintoloistaan, mutta koko ravintolaketjussa siihen ei ole ryhdytty.

– Jäte ei ollut tarpeeksi puhdasta hyötykäyttöön, toteaa Suomen McDonald’sin viestintäjohtaja Heli Ryhänen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Lajittelumahdollisuus on annettu asiakkaille.

– Asiakasta ei voi käskeä. Voidaan antaa vain mahdollisuus lajitella, Ryhänen sanoo.

Asiakaspuolella suurin osa jätteestä on pahvia ja kartonkia, kuten mukeja, rasioita ja kääreitä. Lisäksi kertyy pienempää muoviroskaa kuten pillejä ja juomien kansia sekä biojätettä.

Suuri osa jätteestä syntyy keittiön puolella.

Subwayn uusissa ravintoloissa sekaroskisten rinnalle on lisätty lajitteluastiat muoville ja paperille. Kaksi Subwayta Helsingissä omistava Jarmo Saloranta kertoo, että isoin haaste on saada asiakkaat ymmärtämään, mitä pitää laittaa mihinkin.

Burger King aloittaa kevään aikana ravintoloissaan Turussa kokeilun, jossa asiakaspuolella otetaan käyttöön lajitteluastiat. Burger Kingin lopullinen tavoite olisi kuitenkin, että materiaalikehityksen myötä lajittelua ei tarvita lainkaan.

Lue myös: McDonald’s, Burger King ja monet muut pikaruokalat eivät lajittele roskiaan, ja syyllisiä ovat yhtiöiden mukaan asiakkaat (HS 21.1.2020)

Päivän lehti

18.9.2020

Fingerpori

comic