Uutiset

Hulluna yrittämiseen

Tommi Vekka, 36, myöntää olevansa hulluna yrittämiseen. Hän on kuullut sen monta kertaa myös suvultaan, joka sekin on tunnettu yrittämisestä.

– En tiedä, mitä teen isona. Tämä Skapat Energia on nyt mielenkiintoinen. Tavoitteena on 10 miljoonan liikevaihto vuonna 2014.

Vekan mielestä yrittäminen on hieno laji.

– Todistus ajetaan kerran vuodessa. Sitä on osattava lukea ja ymmärrettävä kokonaisuutena. Kun kone toimii, saan siitä kiksit.

Tommi Vekasta tuli Skapatin omistaja, kun yrityksen perustaja tuli myymään hänelle sähköä. Keskustelut päättyivät siihen, että hän osti enemmistön yrityksestä.

– Kun esittelin asian perheen tutulle tilintarkastajalle ja isälleni, he eivät ymmärtäneet olleenkaan.

Skapatissa oli vuonna 2004 puolitoista työntekijää. Nyt työntekijöitä on 70 ja liikevaihto nousee 5,1 miljoonaan euroon. Yritys on kannattava ja kasvaa nopeasti.

Yrittäjäksi sattumalta
Tommi Vekan isä on Seppo Vekka, joka teki elämäntyön perustamalla Matka-Vekan ja kasvattamalla sen Suomen suurimmaksi matkatoimistoksi. Tommin serkku, Tapio Vekka, omistajaa ja johtaa Vekka Liikennettä. Koko suku on tunnettu Hämeenlinnassa yrittäjinä.

– Vietin lapsuuden Vekan alueella. Muun muassa siivosimme ja teippasimme linja-autoja, Tommi Vekka kertoo.

Hän ei ainakaan myönnä, että yrittäjän ura olisi tullut verenperintönä suvusta.

– Minusta olisi voinut tulla mitä tahansa. Kauppaopistoon menin, kun en tiennyt, mihin muuallekaan olisin voinut mennä.
Ikivanha vitsi kauppaopiston perustamisesta naurattaa.

Kauppaopisto perustettiin, jotta nuoriso saataisiin pois kadulta. – Niin juuri se oli.

Työtä löytyi Matka-Vekasta. Tommi Vekka hoiti markkinointia, kiinteistöasioita ja tietotekniikkaa. Yrittäjän uralle hän joutui vahingossa.

– Markkinoinnista vastannut henkilö lähti Afrikkaan. Minun piti tuurata häntä. Kävin äkkiä pikakurssin.

Matka-Vekan markkinointiosasto irrotettiin vuonna 1998 omaksi yritykseksi, City-Mainokseksi, aluksi vain teknisesti. Tommi Vekasta tuli toimitusjohtaja. Mainostoimisto sai samana vuonna ensimmäiset ulkopuoliset asiakkaat.

– En ollut ajatellut puoleen tai toiseen oman yrityksen perustamista. Isä kysyi, lähtisinkö minä vetämään Matka-Vekkaa.

– Oli monella tapaa oikea päätös, että en lähtenyt. Se, että pojasta tulee jatkaja, ei ole aina järkevä päätös.

Sukupolvenvaihdoksessa melkein aina tunteet ovat pelissä.
Seppo Vekka myi Matka-Vekan pääomasijoittajille vuonna 2000. Se merkitsi, että City-mainoksesta tuli tavallinen mainostoimisto ja Tommi Vekasta sen yrittäjä. Mainostoimisto ei tehnyt kertaakaan tappiollista tilinpäätöstä.

– City-Mainos oli mielenkiintoinen työpaikka, kun sai sählätä kymmenien yritysten kanssa. Sai käsitellä kaikenlaisia asioita.

Skapatiin oli pakko mennä
Tiellä perheyrityksestä Skapatin omistajaksi ja toimitusjohtajaksi on mutkia. Tommi Vekka osti siskonsa ja hänen miehensä kanssa myös turenkilaisen rautakaupan, Höylätuotteen. Hän on nyt myynyt osuutensa. Matkalle mahtuu myös jakso palkkatyöntekijänä.

– Minun piti mennä vuonna 2007 kuukaudeksi auttamaan asiakkaan, Aina Groupin, tuotteen lanseerauksessa. Pesti vierähti parin vuoden työksi markkinointijohtajana.

Isä ihmetteli ratkaisua: yrittäjä lähti töihin vieraalle.

– Minun ei ollut alun perin tarkoitus lainkaan tehdä töitä Skapatissa, mutta olikin pakko palata Ainasta Skapatiin. Se oli organisoitava uudelleen.

Skapat oli ”kuolemanlaaksossa”, joksi kutsutaan kasvuyrityksen kriisivaihetta. Tommi Vekka nimittää sitä tiukaksi ajaksi. Ihmiset firman sisällä työllistivät toisensa.

– Töitä piti pilkkoa ja jakaa uudelleen. Tällaista vaihetta on vaikea kenenkään muun kuin yrittäjän hoitaa.

Tommi Vekka on luopunut City-mainoksesta ja keskittyy kokonaan Skapatin johtamiseen. Yritys hankkii sähköä asiakkaille.

Uudeksi liiketoiminnaksi on otettu energiansäästö. Yrityksen nimi nyt Skapat Energia.

– Kun on tehnyt työnsä hyvin, saa kokea itsensä tarpeettomaksi.
Vekka kertoo, että hänellä on kolme uutta ideaa, joista yhtä hän vie eteenpäin vakavasti.

– Minulla on koko ajan nälkä tehdä lisää. (HäSa)