Uutiset

Humalaista Rooman-lennon kapteenia vastaan nostettiin syyte, kertoo STT – loppuvuonna on ilmennyt jo kaksi lentäjän päihdetapausta

Trafi sanoi elokuussa Lännen Medialle, että lentokoneiden alkolukkoihin ei ole nähty tarvetta, koska lentäjien juopumustapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia.
Finnairin entistä lentäjää vastaan on nostettu syyte ilmaliikennejuopumuksesta, kertoo STT. Rooman lento ei elokuussa ehtinyt nousta ilmaan, vaan kapteeni otettiin kiinni maassa. Lentäjän työsuhde on sittemmin purettu.

Finnairin entistä lentäjää vastaan on nostettu syyte ilmaliikennejuopumuksesta, kertoo STT.

– Kyse oli Finnairin lennosta, joka oli lähdössä Helsinki-Vantaalta Roomaan elokuussa. Matkustajat istuivat jo koneessa, kun heidät käskettiin takaisin terminaaliin, uutistoimisto kertoo.

STT:n mukaan ilmoituksen lentokapteenin päihde-epäilystä teki toinen Finnairin työntekijä. Paikalle hälytettiin poliisipartio, joka puhallutti kapteenin. Miehen on kerrottu puhaltaneen puolentoista promillen lukemat.

– Finnairin mukaan lentäjän työsuhde on sittemmin purettu. Syyte käsitellään aikanaan Vantaan käräjäoikeudessa. Maksimirangaistus ilmaliikennejuopumuksesta on kaksi vuotta vankeutta, STT kertoo.

Iltalehti kertoi marraskuussa, että poliisi epäilee Norwegianin kaukolennon kapteenia päihteiden käytöstä ennen lentoa.

– Poliisi puhallutti kapteenin ennen lentoa. Tapauksessa on kyse joko huumaavan aineen käyttämisestä ilmailuliikenteessä tai ilmailuliikennejuopumuksesta, Iltalehti uutisoi.

Iltalehden tietojen mukaan kyseessä oli Norwegianin lento, joka oli lähdössä Dubaihin.

Miksi lentokoneissa ei ole alkolukkoja?

Lännen Media kysyi Trafilta elokuussa, miksei lentokoneissa ole alkolukkoja? Trafi on Suomessa lentoturvallisuutta valvova viranomainen.

– Tähän ei ole nähty tarvetta, koska nämä tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia, sanoi Trafin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen elokuussa.

Kaakinen uskoo, että alkolukko olisi kyllä teknisesti mahdollista toteuttaa lentokoneessa. Ne kuitenkin aiheuttaisivat lentoyhtiöille lisää kustannuksia.

– Jos tällaisia ikäviä tapauksia alkaisi olemaan enemmänkin, se olisi varmaan yksi keskustelunaihe, että miten ongelmaa lähdetään taklaamaan.

Myös turvallisuutta olisi mietittävä, jos alkolukkoja alettaisiin harkita. Lentokone on monimutkaisempi laite kuin auto, eikä sitä pysty taivaalla esimerkiksi parkkeeraamaan samalla tavalla kuin auton voi ajaa tien sivuun.

– Ongelma pitää ratkaista jo maassa, sitä ei saa päästää lentokoneeseen asti, Kaakinen painotti.

Tilastoja lentäjien juopumuksista ei ole olemassa

Tällä hetkellä lentäjien alkoholinkäytöstä määräävät sekä Suomen ilmailulaki että lentoyhtiöiden omat säännöt.

Laki sanoo, että Suomessa ilmailujuopumuksen raja on 0,0 promillea. Käytännössä kaikilla lentoyhtiöillä on alkoholin suhteen nollatoleranssi, joten eri maiden erilaisilla promillerajoilla ei ole merkitystä. Humalassa ollut lentäjä saa saman tien potkut.

Tilastoja lentäjien juopumuksista ei ole olemassa.

– Ne ovat niin harvinaisia, ettei ole nähty tarpeelliseksi tilastoida. Tämä on ensimmäinen viimeisen viiden vuoden aikana.

Finnairin viestinnästä kerrottiin Lännen Medialle elokuussa, että lentotehtävissä työskentelevillä on alkoholin suhteen nollatoleranssi ja päihde-epäilyt ovat yhtiössä harvinaisia.

Lentävä henkilöstö ei saa käyttää alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa.

Yhtiöllä on mahdollisuus tehdä miehistölle pistokokeita, ja myös viranomaiset tekevät niitä eri lentoasemilla.