Uutiset

Humppilan eko-lentokenttä tarvitsisi ison rahtitoimijan pilottiyritykseksi

Humppilaan suunniteltu lentokentän ja logistiikkakeskuksen yhdistelmä on saanut varovaisen myönteisen vastaanoton lentoliikenteen ammattilaisilta.

Vasta valmistuneen selvityksen mukaan Helsinki-Vantaan lentokenttä ei ole pystynyt rahtiliikenteen osalta palvelemaan kaikkia asiakkaitaan halutulla tavalla. Näin kysyntää voisi riittää rahtiliikenteeseen erikoistuneelle ruuhkattomalle lentokentälle hyvien valta- ja rautatieyhteyksien varrella.

Humppilaan on vuodesta 2008 lähtien suunniteltu kansainvälistä lentokenttää sekä siihen liittyvää logistiikkakeskusta.

Humppila Eco Airport (HEA) nimen saaneesta kentästä kaavaillaan erityisesti mannertenvälisen lentorahdin välilaskupaikkaa. Samalla se palvelisi suomalaisia vientiyrityksiä.

Vasta valmistuneen lentoliikenneselvityksen mukaan lentoliikenteen kasvu maailmassa jatkuu viiden prosentin vuosivauhtia. Suurinta kasvu on Aasiassa. Suomen sijainti idän ja lännen välissä on Hämeen ammattikorkeakoulun tekemän selvityksen mukaan eduksi Humppilan hankkeelle.

Lentokenttä ja rahtikeskus sijoittuisivat lähelle valtateitä 2 ja 9 sekä Turku-Tampere -rataa ja suunniteltua uutta Helsinki-Pori -ratayhteyttä.

Verraten myönteistä palautetta
HEA:n tiistaina julkistaman selvityksen mukaan hanke on saanut myönteisten vastanoton. Airtouch Oy haastatteli kahtatoista koti- ja ulkomaista lentoliikenteen ammattilaista, jotka olivat perehtyneet lentokenttäsuunnitelmiin. Haastateltavat antoivat verraten myönteistä palautetta suunnitelmista.

Selvityksen mukaan lentokenttähanke tarvitsisi toteutuakseen vahvaa myynti- ja markkinointityötä, jotta jokin maailman suurimmista lentorahtitoimijoista saataisiin kiinnostumaan Humppilasta.

Maailmanlaajuiset logistiikkayritykset, kuten DHL, UPS, TNT tai Federal Express, olisivat parhaimpia pilottiyrityksiä. Selvityksen mukaan yhdenkin rahtijätin saaminen mukaan toisi myös muita yrityksiä Humppilaan.

Ympäristökysymykset korostuvat
Lentokenttähankkeessa on nimestä alkaen korostettu ekologisuutta.

Selvityksen mukaan lentoyhtiöt eivät tällä hetkellä investoi ympäristötekniikkaan ollakseen ekologisuuden edelläkävijöitä vaan käytännön pakosta viranomaismääräysten ja asiakkaiden odotusten kiristyessä.

Haastateltavat kuitenkin arvioivat, että tulevaisuudessa ekologisuuteen liittyvät asiat korostuvat entistä enemmän. Se antaisi ekologisten lentokenttien johtajaksi suunnitellulle hankkeelle nostetta.

Yksityisrahoitteisen lentokentän ja logistiikkakeskuksen kustannusarvioksi on esitetty jopa 200 miljoonaa euroa. (HäSa)