Uutiset

Huolimattomat pysäköijät ovat bussien riesa

Periaatteessa Paavo Cajanderinkadulla on normaali kaksisuuntainen liikenne, mutta käytännössä kadulla on käytössä vain yksi ajokaista. Julkiselle linja-autoliikenteelle siitä on tullut riesa.

Syynä ovat huolimattoman autoilijat, joka pysäköivät autonsa poikittain kadun varteen lumivalleista välittämättä. Auton könöttävät kuin ne olisi pudotettu taivaasta.

Paavo Cajanderinkatu on muutoinkin kapea, mutta lumiaikaan kaksi linja-autoa ei mahdu ajamaan sitä vastakkaisiin suuntiin.

-Linja-auton perspektiivistä katu on tosi kapea, kun siinä ei pääse ajamaan kuin yksi auto kerralla, kertoo bussinkuljettaja Veli-Pekka Kulmala.

Vilkkaimpaan aikaan katua ajaa 20 linja-autoa tunnissa, kymmenen rautatieasemalta päin ja yhtä monta aseman suuntaan.

Viipurintien risteys on pahin
Pahin kohta on Cajanderintien ja Viipurintien risteys, jossa vain yksi linja-auto mahtuu kääntymään kerralla.

-Kumpikin bussi tarvitsee tilaa, ja kääntyminen menee tukkoon ihan pysäköijien ajattelemattomuuden takia. Toinen bussi joutuu odottamaan Viipurintieltä Paavo Cajanderintielle kääntyessään, jotta toinen pääsee tulemaan aseman suunnasta.

Muut autoilijat voivat välttää Paavo Cajanderinkadulla ajamista, mutta julkinen bussiliikenne ei voi. Paavo Cajanderinkatu on osa rautatieaseman kautta ajavien linja-autojen vakituista linjaa. Tukkeutuneen väylän takia linjojen aikataulut eivät pidä.

Kadun Viipurintien puoleisessa päässä on pysähtymiskielto isojen ajoneuvojen kääntymisalueella. Autoilijat eivät yhteen aikaan välittäneet myöskään siitä, vaan pysäköivät kieltoalueelle.

Paavo Cajanderinkadulla on välillä paikoitettuja autoa päästä päähän, eikä 60 minuutin pysäköintirajoja noudateta.

Tilaa kadun toiselta puolelta
Taloyhtiöillä ja pysäköinninvalvonnalla olisi huomautettavaa. Kyseessä on talon asukkaiden käytössä oleva pysäköintipaikka.

-Näkyy ihan selvästi, että kun piha täyttyy lumesta, entistä enemmän käytetään kadunvarsipysäköintiä. Ihmiset haluavat autonsa mahdollisimman lähelle ja auto jää sille sijoilleen, kun tullaan töistä tai harrastuksista kotiin. Ei ihmisiä voi pakottaa pysäköimään pysäköintitaloon, joka on 300 metrin päässä.

Kulmala ehdottaa, että kaupunki rakentaisi uusia parkkipaikkoja kadun vastakkaiselle puollelle. Autoja mahtuisi puiden väliin jalkakäyttävän toiselle puolelle, jossa on nykyisin nurmikkoa. Tilaa pysäköintiin olisi myös Kiistalan puolella.Toista yhtä hankalaa katua ei Hämeenlinnassa ole julkisen liikenteen reiteillä. Myös toisella rautatieaseman kautta kulkevan liikenteen pääväylällä Hämeentiellä autoilijat pysäköivät usein huolimattomasti, mutta katu ei ole yhtä kapea kuin Paavo Cajanderinkatu. (HäSa)