fbpx
Uutiset

Huono keli ei aiheuta kolareita

Hämeenlinna 19.3.2005

Torstai oli Suomen tieliikenteen synkkä päivä. Pääkaupunkiseudun kolareissa kuoli kolme ihmistä ja kymmenet loukkaantuivat, heistä osa sai elinikäisiä vammoja. Näiden tosiasioiden rinnalla satojen autojen ruttaantuminen lunastuskuntoon, Keski-Euroopassa tyypillisissä peräänajoissa, on täysin toisarvoista. Ihmiselämää ei korvaa mikään, autoista on ajoittain sen sijaan jopa ylituotantoa.

Myös torstain uutisissa kerrottiin erittäin huonon kelin aiheuttaneen kolareiden suman. Väite, että onnettomuus olisi tien pinnan tai yleensäkin olosuhteiden syy, elää edelleen kiusallisen sitkeästi. Tieliikennelaki ja muun muassa Liikenneturva ovat asiasta kuitenkin täysin eri mieltä. Ajoneuvon turvallisesta liikkumisesta on aina vastuussa kuljettaja. Tämä on lähtökohta, josta ei ole mitään perusteita tinkiä.

Torstai antaa aiheen kysyä, osaavatko suomalaiset kuljettajat ajaa autolla talvella talvikelissä. Helsingin seudun kolareiden valossa eivät, taidoissa on hengenvaarallisia puutteita. Keli oli torstaina kiistatta huono, mutta ei missään mielessä kovin poikkeuksellinen. Jokaiselle suomalaiselle pitäisi olla itsestään selvää se, että ajoittain maantiet ovat jäisiä ja uraisia, minkä lisäksi autolla ajamista haittaa vielä lumipyry.

Mutta onko kyse suomalaisten autonkuljettajien puutteellisista ajotaidoista? Tuskin. Liikenteen turvallisuutta nakertavat kuljettajien vääristyneet asenteet. Maanteillä otetaan aivan liian suuria riskejä. Torstain kolareiden peruskaava on tuttu jokaiselle autokoulun käyneelle: jos autolla ajaa liian kovaa vauhtia, keli on liukas ja etäisyys edellä liikkuvaan autoon liian pieni, kolarin välttäminen on onnenkauppaa.

Sadat autoilijat eivät piitanneet torstaina turvallisen tieliikenteen perusopeista. Juuri tästä syystä ovat aivan turha syyttää keliä, jäätä, tuiskuavaa lunta ja ruuhkaa. Tämä täytyy uskaltaa sanoa ääneen: monelle kolariin joutuneelle ehtiminen työpaikalle, hinnalla millä hyvänsä, oli tärkeämpää kuin turvallinen liikkuminen.

Tarpeellisia on toki tutkia, kuinka hyvin teiden kunnosta vastaavat torstaina onnistuivat työssään. Tätä paljon tähdellisempää on kuitenkin hakea syitä kolariautojen kuljettajien tekemisiin. Haihattelua on suunnitella tieliikenteeseen nykyistä parempaa varoitusjärjestelmää aivan kuin tätä kautta voitaisiin kolareita ratkaisevasti estää. Mikään varoitusjärjestelmä ei edes voi tavoittaa kaikkia kuljettajia.

Suomessa on ilmeisesti kuviteltu, että hyvinvointivaltion tehtävä on pitää maantiet kesäkunnossa myös talven vaikeina kuukausina. Tällaiset mietteet eivät ole tästä maailmasta. On korkea aika korostaa yksilöiden, tässä tapauksessa autonkuljettajien, vastuuta.

Jos kuljettaja ei vastuutaan kanna, ei apua ole sen paremmin huipputurvallisesta autosta kuin hyvästä tiestäkään. Tästä kertovat korutonta kieltä kuolonkolarit, joita ajetaan kesällä erinomaisissa olosuhteissa.

Jos kuljettaja ei vastuutaan kanna, ei apua ole sen paremmin huipputurvallisesta autosta kuin hyvästä tiestäkään.

Menot