Uutiset

Huovinen ei ajattele loppuun asti

Puolisen vuotta pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallituksessa liikenne- ja viestintäministerinä ollut Susanna Huovinen (sd.) liputtaa tieliikenteen kurin tiukentamiseksi. Aamulehden ja Turun Sanomien haastattelussa Huovinen kertoo kannattavansa rattijuopumuksen rajan laskemista nykyisestä 0,5 promillesta 0,2 promilleen.

Muun muassa Liikenneturvan tilastot paljastavat tieliikenteen viinaongelman laajuuden. Noin joka viidennessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on osallisena rattijuoppo. Vuonna 2004 näissä kolareissa kuoli 84 ja loukkaantui 1216 ihmistä. Osa loukkaantuneista vammautui pysyvästi.

Rattijuoppouteen syyllistyvät ehkä hieman yllättäen varsinkin nuoret kuljettajat. Tämän tosiasian paljastaa tilasto, jonka mukaan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettajista kolmannes on nuoria ja peräti 55 prosenttia alle 35-vuotiaita.

Liikenne- ja viestintäministeri Huovinen laskeekin promillerajan tiukentamisen viestiksi nuorille. Hän ajaa mallia, jossa nuori ei voisi ottaa yhtään olutta, jos on lähdössä liikkeelle moottoriajoneuvolla. Mikäli promilleraja laskee 0,2:een käryn uhka merkittävästi kasvaa.

Huovinen ottaa kyllä topakasti kantaa, mutta ei hän ajattele lainkaan sitä, mitä promillerajan laskusta seuraa. Huovisen kevyehkön heiton voi kyllä ymmärtää, sillä rattijuoppous on jatkuvasti kuuma puheenaihe. Aivan ilmeisesti kansan enemmistö tukee ministerin promillelinjaa.

Päättäjien on kuitenkin pohdittava asiat viileästi ja vastuunsa kantaen loppuun asti. Promillerajan lasku kolmella promilleyksiköllä ei ole läpihuutojuttu, eikä nykyisen rajan tukeminen tarkoita alle 0,5 promillen humalassa ajamisen suosimista.

Promillerajan rukkaaminen tietää jokseenkin varmasti poliisien työn ehkä hyvinkin merkittävää kasvua. Mitä poliittiset päättäjät aikovat tehdä, jotta viranomaiset selviävät lisääntyvästä työstä? Tähän asti poliisille on sälytetty uusia tehtäviä aivan kuin sillä olisi löysää työvoimaa niiden hoitamiseksi.

Aivan keskeinen on 0,2-0,5 promillessa ajavien rankaisu. Onko liikenne- ja viestintäministeri sen ajatuksen takana, että lievästä rattijuoppoudesta selviää sakolla? Jos kaikki rattijuoppoustapaukset käsitellään nykyiseen tapaan oikeudessa, myös oikeuslaitokset työt lisääntyvät.

Nuoret kuljettajat vaarantavat murheellisen usein liikenneturvallisuutta. Huovinen tulkitsee kuitenkin tilastoja aika vapaasti, sillä pahimpana ongelmana ovat vahvassa humalassa olevat nuoret kuljettajat. Tämän joukon käyttäytymiseen on vaikea vaikuttaa, koska juopottelun takana on murheellisen usein mistään piittaamaton itsetuhoinen käyttäytyminen.

Kun nuori ei arvosta omaa elämäänsä, ei hän arvosta kenenkään muunkaan maanteillä liikkuvan elämää. Moniongelmaisella nuorelle promilleraja ei välttämättä merkitse yhtään mitään – valitettavasti.

Päivän lehti

30.5.2020