Uutiset

Hyppivät mustat laatikot uusiin lentokoneisiin

Ensi vuosikymmenellä etsintäpartioiden ei enää tarvitse haeskella turmakoneiden mustia laatikoita. Kaikkiin vuodesta 2021 alkaen rakennettaviin lentokoneisiin asennetaan hyppäävät hätätallentimet.

Kun kone on putoamassa, lentotieto- ja äänitallennelähettimet singahtavat itsekseen irti koneen rungosta. Sen jälkeen nämä oranssinväriset laatikot jäävät kellumaan mereen tai päätyvät maastoon odottamaan noutajiaan.

Uudenlaiset mustat laatikot ovat osa laajaa uudistuspakettia, jonka YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO hyväksyi helmikuun alussa. Samassa rytäkässä pantiin lentokoneiden seurantajärjestelmät uusiksi.

Lentokoneet ilmoittavat sijaintinsa aina tietyn reittipisteen ylitettyään. Ne kertovat esimerkiksi suuntansa ja arvioidun saapumisajan seuraavaan pisteeseen. Varsinkin suurten valtamerten yllä ilmoituspisteet voivat sijaita yli tunnin matkan päässä toisistaan.

Jos ilmoitusta ei kuulu, puolen tunnin jälkeen lennonjohto käynnistää etsintä- ja pelastustoiminnan. Kone saattaa siis olla yli puolitoista tuntia kateissa.

– Jos kone etenee 800 kilometrin tuntinopeudella, etsintäalueesta tulee valtavan suuri, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Ensi vuodesta lähtien lentokoneet ilmoittavat sijaintinsa paitsi lennonjohdolle, myös lentoyhtiön operaattorille 15 minuutin välein. Sen myötä pelastustoimien viive lyhenee jopa puoleen. Muutaman vuoden päästä tästä koneissa otetaan käyttöön myös hätätilaseuranta.

Jos kone joutuu uhkaavaan tilanteeseen, seurantajärjestelmä aktivoituu itsestään ja alkaa lähettää paikkatietoja minuutin välein. Näin käy, jos kone menettää yhtäkkiä korkeutta, päätyy outoon asentoon, sen koneet sammuvat tai se vaihtaa lentonopeuttaan.

Asiantuntijat ovat laskeneet, että näin pudonneen koneen etsintäalue voidaan rajata noin 11 kilometrin kokoiseksi.

Pekka Henttu edusti Suomea ICAOn kokouksessa Montrealissa. Hän kertoo, että muutokset ovat pitkälti seurausta vuoden takaisesta Malaysia Airlinesin turmasta ja vuonna 2009 sattuneesta Air Francen turmasta.

Air Francen hylky löytyi lopulta Etelä-Atlantin syvyyksistä muutama vuosi katoamisen jälkeen. Malaysia Airlinesin lento 370 putosi mystisesti Intian valtamereen eikä hylkyä ole vieläkään löydetty. Etsintäalue on toivottoman laaja.

Esimerkiksi hyppyominaisuuden lisäksi mustiin laatikoihin lisätään tallennuskapasiteettia. Nykyään laatikoista löytyy ohjaamon keskustelut viimeisten kahden tunnin ajalta. Jatkossa tallennusaika pitenee 25 tuntiin.

– Jos 370:n laatikot löydettäisiin, kahden viimeisen tunnin nauhoitteet eivät välttämättä kertoisi turmasta juuri mitään, Henttu selittää.

On epäilty, että lentäjä sulki 370:n tutkalähettimen, jotta se ei näkyisi lennonjohdon tutkassa. Siksi hätäseurantajärjestelmästä tulee automaattinen. Sitä ei voi aktivoida eikä sulkea ohjaamosta.

Paikkatietojen 15 minuutin ilmoitussääntö taas on käytössä vain tutkajärjestelmien ulkopuolella, eli käytännössä valtamerien yllä. Jo tämän kevään aikana jäsenmaille lähtee ilmoitus muutoksista. 15 minuutin seuranta otetaan käyttöön ensi vuoden marraskuuhun mennessä. Yhden minuutin hätäseurantajärjestelmää pitää noudattaa viimeistään vuodesta 2021 lähtien.

Uudenlaisia mustia laatikoita suositellaan kaikkiin vuonna 2019 rakennettaviin koneisiin. Vuodesta 2021 lähtien ne ovat pakollisia uusissa koneissa.

Uudistusten kustannuksia ei pysty vielä arvioimaan, koska tekninen toteutus jää teollisuuden ratkaistavaksi.

ICAOn kokouksessa Suomi otti esiin myös pimeät lennot, eli siviilitutkille näkymättömissä lentävät sotilaskoneet. Suomi muotoili aiheesta työpaperin yhdessä Ruotsin, Puolan, Tanskan, Kanadan ja Iso-Britannian kanssa.

Aloitteen johdosta ICAO todennnäköisesti lähettää jäsenmailleen paimenkirjeen, jossa muistutetaan velvollisuudesta kertoa ilmaliikenteestä.

Hentun mukaan jatkossa eri maiden siviililennonjohdot lisäävät keskinäistä tiedonvaihtoaan. Hän uskoo, että myös Venäjä on mukana.

– On selvät indikaatiot, että myös Moskovassa ymmärretään asia, hän vakuuttaa. (LM–HäSa)

Asiasanat