Kolumnit Uutiset

Hyvä ei tule hiljaa

”Tunnen tähän hengenpaloa. Olen ihan hurahtanut”.

Näin tunnusti kesäkuussa 2013 Janakkalan silloinen kunnanjohtaja ja tuore HHT-akselin projektijohtaja Anna-Mari Ahonen. Projekti oli alkutekijöissään, odotukset olivat kovat.

Kartalla HHT-akseli eli Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-linja näytti rataverkon ansiosta jykevältä ruodolta. Sellaiselta kuin vain Suomen selkäranka voisi näyttää.

Puhuttiin eurooppalaiset mitat täyttävästä kasvukäytävästä, verkostoitumisesta, pendelöijistä ja kehityksen takeena olevista hyvistä liikenneyhteyksistä.

Jutun julkaisusta on melkein neljä vuotta.

Projektijohtaja on vaihtunut ja Ahonen on siirtynyt maakuntajohtajaksi.

HHT-akseli on saanut uuden nimen. Se tunnetaan nykyään Suomen kasvukäytävänä.

Tuhannet pendelöivät väliä edelleen, mutta nopeiden junien Hämeenlinna-pysähdyksiä karsinut VR on tehnyt raiteista riippuvaisten elämästä hankalaa.

Junayhteydet eivät ole Hämeenlinnan ainoa murhe, vaikka yhteyksien ympärille moni asia kiertyykin.

Asukasluku on laskussa, ja elinvoimansa säilyttääkseen kaupungin pitäisi saada uusia veronmaksajia.

Helsingin ja Tampereen välillä junaliikenne toimii.

Itse asiassa, Tampere on jo pitkään hinkunut nopeaa tunnin junayhteyttä Helsinkiin. Viimeksi tätä kuulutti Tampereen pormestariksi pyrkivä demariehdokas Lauri Lyly (Helsingin Sanomat 15.4.).

Lylylle ei riitä pelkkä tunnin junayhteys, vaan hän haluaisi myös kolmannen raiteen, junayhteyden Tampereelta suoraan Helsinki–Vantaan-lentokentälle sekä mahdollisuuden hoitaa lähtöselvitys jo junassa.

Tyhmä ei ole se, joka pyytää.

Pyytää, suorastaan vaatia pitäisi ahnaammin myös Hämeenlinnan, joka jo nyt näyttää pudonneen suomalaista selkärankaa kiitävän pikajunan kyydistä.

Hämeenlinnassa on kerätty hyviä kokemuksia sähköpyörien käytöstä. Ensi kesäksi odotellaan automaattisen robottibussin piipahdusta.

Liike ei ole pysähtynyt, mutta se on jäämässä kaupungin sisään.

”Monenlaista neuvottelua on meneillään ja suunnitelmaa tekeillä”, kommentoi Suomen kasvukäytävän nykyinen projektipäällikkö Anne Horila tiistain Hämeen Sanomissa.

Kuulostaa pelottavan ympäripyöreältä. Kapinakenraalille olisi totisesti tilausta.

Päivän lehti

28.1.2020